Fuldkorn, grøntsager og frugter er kilderne til fibre, der er vigtige for både en sund fordøjelse, din vægt og hjertekar-system.

8 vigtige grunde til at spise kostfibre

 

Vægttab

Adskillige undersøgelser har vist at kostfibre kan føre til vægttab. En analyse af tidligere undersøgelser fra 2001 viste at yderligere 14 g fiber pr. dag er forbundet med et fald på 10% i energiindtag og et vægttab på 1,9 kg i løbet af 3,8 måneder. Tallene er dog et gennemsnit, der dækker over et endnu større vægttab for fede på 2,4 kg, mens slankere kun tabte 0,8 kg.

Læs undersøgelsen her...

Diabetes 2

Ifølge undersøgelser fra Harvard School of Public Health reducerer fiber fra korn risikoen for diabetes 2.

En meta-analyse af flere store undersøgelser, herunder mere end 700.000 mænd og kvinder, fandt, at 2 ekstra portioner fuldkorn om dagen nedsatte risikoen for type 2-diabetes med 21 procent.

Læs undersøgelsen her...

Tarmproblemer

Divertikelsygdom er en inflammation af tarmen, som er en af de mest almindelige aldersrelaterede sygdomme i tarmen. Over 30 procent af alle 60-årige og over 50 procent af alle 70-årige har divertikler. Der kan også ses divertikler hos yngre personer, men det er langt sjældnere.

Divertikelsygdom skyldes ifølge sundhed.dk udposninger af tyktarmslimhinden gennem tyktarmvæggens muskellag. Der kan være nogle få divertikler, men oftest findes der mange, ja, hos nogle over hundrede.

En flerårig undersøgelse fra Harvard Medical School and Brigham and Women's Hospital fra 1998 viste at især uopløselige fibre var forbundet med en omkring 40 procent lavere risiko for divertikelsygdom.

Læs undersøgelsen her...

Tags: slagtilfælde, kostfibre, kolesterol