Flavonoler kan beskytte mod Alzheimers

Spiser eller drikker du mange frugter, grøntsager eller te, der indeholder antioxidante flavonoler, har du måske en mindre risiko for at udvikle Alzheimers demens år senere.

 

Det antyder en undersøgelse fra Rush University i Chicago, hvor forskere har gennemgået spørgeskemaer udsendt til 921 mennesker over 80 år, der blev spurgt ind til deres spisevaner hvert år.

Deltagerne, der ikke havde Alzheimers ved undersøgelsens start, blev også spurgt om andre faktorer, såsom deres uddannelsesniveau, hvor meget tid de brugte på fysiske aktiviteter, og hvor meget tid de brugte på mentalt engagerende aktiviteter såsom læsning og spil.

De blev fulgt i gennemsnitligt seks år. Forskerne brugte forskellige test, der konstaterede, at 220 mennesker udviklede Alzheimers demens i løbet af undersøgelsen.

Deltagerne blev opdelt i fem grupper baseret på hvor meget flavonol der indgik i deres kost.

Flavonoler er en type flavonoid, en gruppe fytokemikalier, der findes i plantepigmenter og som er kendt for sine gunstige virkninger på helbredet.

Den gennemsnitlige mængde flavonolindtagelse hos voksne i USA er ca. 16 til 20 milligram pr. dag. I undersøgelsen indtog gruppen med laveste flavonolindhold i kosten kun 5,3 mg pr. dag, og gruppen med det højeste indhold indtog i gennemsnit 15,3 mg pr. dag.

Undersøgelsen fandt, at folk i gruppen med højeste indtag var 48 procent mindre tilbøjelige til senere at udvikle Alzheimers demens end personer i gruppen med det laveste indtag efter justering for genetisk disponering samt livsstils- og demografiske faktorer.

Af de 186 mennesker i gruppen med højeste indtag udviklede 28 personer, eller 15 procent, Alzheimers demens, sammenlignet med 54 mennesker, eller 30 procent, af de 182 personer i gruppen med laveste indtag.

"Mere forskning er nødvendig for at bekræfte disse resultater, men dette er lovende fund," siger læge Thomas M. Holland, der er forfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort i tidsskriftet Neurology.

"At spise mere frugt og grøntsager og drikke mere te kan være en ret billig og nem måde for folk at hjælpe med at afværge Alzheimers demens. Med den stadig større gruppe af ældre i hele verden, kan et fald i antallet af mennesker med denne ødelæggende sygdom eller endda forsinkelse i nogle få år have en enorm betydning for folkesundheden."

Resultaterne var de samme, efter at forskere justerede for andre faktorer, der kunne påvirke risikoen for Alzheimers demens, såsom diabetes, tidligere hjerteanfald, slagtilfælde og forhøjet blodtryk.

Undersøgelsen opdelte også flavonolerne i fire typer: isorhamnetin, kaempferol, myricetin og quercetin. De største bidragere til hver kategori var:

  • isorhamnetin: pærer, olivenolie, vin og tomatsauce
  • kaempferol: grønkål, bønner, te, spinat og broccoli
  • myricetin: te, vin, grønkål, appelsiner og tomater
  • quercetin: tomater, grønkål, æbler og te

Deltagere, der havde et højt indtag af isorhamnetin, var 38 procent mindre tilbøjelige til at udvikle Alzheimers. Deltagere med et højt indtag af kaempferol var 51 procent mindre tilbøjelige til at udvikle demens. Og deltagere med højt indtag af myricetin var også 38 procent mindre tilbøjelige til at udvikle demens. Quercetin var til gengæld ikke forbundet med en lavere risiko for Alzheimers demens.

Holland bemærkede, at undersøgelsen viser en sammenhæng mellem kostens flavonolindhold og Alzheimers risiko, men beviser ikke, at flavonoler direkte forårsager en reduktion i sygdomsrisikoen.

Han påpeger også at man skal tage højde for at undersøgelsens resultater bygger på deltagernes egne oplysninger, hvor folk muligvis ikke nøjagtigt husker, hvad de spiser.