Diabetikere kan roligt spise mange æg

Ideen om at ægs høje kolesterol-niveau skulle videreføres til mennesker får endnu et skud for boven i en ny undersøgelse.

 

Forskere fra University of Sydney viser i en ny undersøgelse op til 12 æg om ugen i et år ikke øger kardiovaskulære risikofaktorer hos mennesker med diabetes og type 2-diabetes.

Indtil for ganske få år siden advarede lægevidenskaben mod at spise for mange æg - helst mindre end fem om ugen - på grund af risikoen for at få et forhøjet kolesteroltal. Men efterhånden har adskillige undersøgelser vist, at der ingen risiko er ved at spise mange flere æg.

Den nye undersøgelse understreger resultaterne af et tidligere studie, der fandt lignende resultater over en periode på tre måneder.

I det tidligere forsøg forsøgte deltagerne at holde deres vægt, mens de gik i gang med en kost, der inkluderede enten 12 æg eller mindre end to æg om ugen - uden at det viste nogen forskel på kardiovaskulære risikomarkører efter de tre måneder.

De samme deltagere fortsatte i den nye undersøgelse i yderligere ni måneder, hvor de de spiste mange eller få æg.

På alle stadier viste begge grupper ingen negative ændringer i kardiovaskulære risikomarkører og opnåede det samme vægttab, forklarer dr. Nick Fuller fra universitetets Boden Institute of Obesity, Nutrition, Exercise and Eating Disorder.

"På trods af forskellige råd om sikre niveauer af æggeforbrug til personer med diabetes, viser vores forskning, at folk ikke behøver at holde sig tilbage fra at spise æg, hvis det er en del af en sund kost," siger dr. Fuller, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

"En sund kost som foreskrevet i denne undersøgelse handlede om at udskifte mættede fedtstoffer (som smør) med enkeltumættede og flerumættede fedtstoffer (som avocado og olivenolie)," tilføjede han.

Den udvidede undersøgelse sporede en bred vifte af kardiovaskulære risikofaktorer, herunder kolesterol, blodsukker og blodtryk uden nogen signifikant forskel i resultater mellem dem, der spiste 12 æg og dem, der kun spiste to æg om ugen.

"Selv om æg selv har et højt kolesterolindhold - og mennesker med type 2-diabetes har en tendens til at have højere niveauer af LDL-kolesterolet - understøtter dette studie eksisterende forskning, der viser, at æg har ringe effekt på niveauerne af kolesterol i blodet hos de mennesker, der spiser dem," forklarer dr. Fuller.

Han mener resultaterne er vigtige på grund af de potentielle helbredsfordele ved æg til mennesker både med og uden diabetes og type 2-diabetes.

"Æg er en kilde til protein og mikronæringsstoffer, som kan understøtte en række sundheds- og kostfaktorer, bl.a. ved at hjælpe med til at regulere indtaget af fedt og kulhydrater, øjen- og hjertehelbred, sunde blodkar og sunde graviditeter."

De forskellige æggediæter synes heller ikke at have nogen indflydelse på vægten, siger dr. Fuller.

"Interessant nok tabte folk sig lige meget på både den høje og den lave æggediæt - og fortsatte med at tabe sig efter den tre måneders planlagte vægttabsfase var afsluttet," fortæller han.