Løg og vindruer kan reducere inflammation

Polyfenoler i især løg, vindruer, gurkemeje og grøn te kan være afgørende for at du ikke rammes af kroniske inflammationssygdomme i alderdommen.

 

Det antyder en ny undersøgelse fra University of Liverpool Institut for Aldring og Kronisk sygdom, der har identificeret fødevarer, som kan hjælpe med at forhindre kronisk betændelse.

Inflammation forekommer naturligt i kroppen, men når det går galt, eller betændelsen varer i for lang tid, kan det udløse sygdomsprocesser. Ukontrolleret inflammation spiller en rolle for mange alvorlige sygdomme som kræft, hjertesygdomme, diabetes og Alzheimers.

Men en kost rig på frugt og grøntsager, der indeholder polyfenoler, har i årenes løb vist sig at beskytte mod aldersrelateret inflammation og kroniske sygdomme.

Men de sundhedsmæssige effekter af polyfenoler afhænger af mængde og på deres biotilgængelighed- altså i hvilket omfang kroppen evner at optage dem.

T-celler (T-lymfocytter) er en type hvide blodlegemer, der cirkulerer omkring vores organer, hvor de scanner efter abnormaliteter og infektioner i vore celler. De medvirker til at cytokiner, der er celle signalmolekyler, fungerer effektivt og sikrer at celler reagerer på immunreaktioner og bevæger sig mod steder med inflammation, infektion og traumer. Cytokiner styrkes af frugt og grønt.

Men hidtil har man kun vist meget lidt om hvor effektive forskellige polyfenoler er til at sikre frigivelse af cytokiner fra lymfocytter.

Derfor satte de engelske forskere sig for at undersøge hvor meget forskellige polyfenoler påvirkede denne frigørelse.

Undersøgelsen, foretaget af Sian Richardson og Dr. Chris Ford fra universitetets Institut for aldring og kronisk sygdom, undersøgte de forskellige styrker af polyfenoler.

De sammenlignede 31 polyfenoler og seks polyfenol blandingers virkninger på proinflammatorisk cytokinfrigivelse fra T-lymfocytter.

Det skete i reagensglasforsøg, hvor de testede cytokin-frigivelse fra T-celler før og efter tilsættelse af de mange forskellige polyfenoler.

Resveratrol (fra druer), isorhamnetin (bl.a. purløg, dild), curcumin (gurkemeje), vanillinsyre og forskelleige polyfenolblandinger vidte sig at reducere den proinflammatorisk cytokinfrigivelse.

Vitaminer og mineraler kan være vigtige for udviklingen af leddegigt.
Leddegigt | 30. jul 2012

Leddegigt? Mangler du vigtige vitaminer

Du har måske travlt nok med at håndtere din dagligdag som leddegigtpatient. Og du tror…

"Resultaterne af vores undersøgelse tyder på, at polyfenoler afledt af løg, gurkemeje, røde druer, grøn te og acaibær kan medvirke til at reducere frigivelsen af pro-inflammatoriske mediatorer i mennesker med risiko for kronisk inflammation," siger Sian Richardson, der er hovedforfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort i tidsskriftet British Journal of Nutrition.

"Ældre mennesker er mere udsatte for kronisk inflammation og som sådan kan de med fordel supplere deres kost med isorhamnetin, resveratrol, curcumin og vanillinsyre eller med fødekilder, der indeholder disse bioaktive molekyler."