Spiser man meget kød og meget lidt grøntsager og kornprodukter som på Dukan-diæten øges risikoen for hjertesygdom, viser en ny undersøgelse.

Dukan diæten kan øge risikoen for hjertesygdom

Jern i kosten er vigtig for at sikre at blodet ikke klistrer eller klumper, men det er ikke ligegyldigt hvorfra jernet kommer.

 

En ny undersøgelse viser nemlig at jern fra kød - såkaldt hæm-jern - øger risikoen for tidlig hjertesygdom og -død.

Hovedparten af det jern, kroppen optager, kommer fra kornprodukter, mens kød står for en femtedel og grøntsager for en femtedel.

Især folk, der er på Dukan-diæten, hvor kornprodukter nærmest er udelukket i op til et halvt år, bør være opmærksomme på denne nye undersøgelse. Dukan-diæten levner i en lang periode kun plads til 1,5 spiseskefuld havreklid, hvilket kun giver omkring 10 procent af det daglige behov for jern. Og samtidig indebærer kuren at det daglige kalorieindtag for 80 procents vedkommende består af kød.

Undersøgelsen fra Indiana University School of Public Health - Bloomington konstaterede, at hæm-jern øger risikoen for hjertesygdomme med 57 procent, mens der ingen sammenhæng blev fundet mellem andet jern i planter eller andre kilder og hjertesygdomme.

Undersøgelsen er offentliggjort i Journal of Nutrition, hvor forskerne pointerer at sammenhængen mellem indtagelse af jern, jernreserver og hjertesygdomme har været debatteret i årtier af forskere, fordi epidemiologiske undersøgelser har vist forskellige resultater.

Men den nye undersøgelse, der er en såkaldt meta-analyse, der har gennemgået 21 tidligere publicerede undersøgelser og data, der omfatter 292.454 deltagere i løbet af en gennemsnitlig 10,2 års opfølgning, viser en kraftig forøget risiko.

Den nye undersøgelse er unik, fordi den ser på de sammenhængen mellem både det samlede forbrug af jern, men også hæm og ikke-hæm jern i forhold til risikoen for hjertesygdomme. Og den eneste positive forbindelse mellem risikoen for hjertesygdom var indtaget af hæm jern.

Kroppen behandler de to former for jern forskelligt. Den kan bedre kontrollere optagelsen af jern fra vegetabilske kilder, herunder jerntilskud , men ikke lige så godt med jern fra kød.

"Den observerede sammenhæng mellem hæm jern og den øgede risiko for hjertesygdom kan forklares ved den høje biotilgængelighed af hæm jern og dens rolle som den primære kilde til jern hos personer uden jernmangel," skriver forskerne.

"Hæm jern absorberes meget hurtigere end andet jern. Når det er optaget kan det medvirke som en katalysator i oxideringen af det dårlige kolesterol LDL, og dermed starte en skadelige betændelse, der er en potentiel risiko faktor for hjertesygdom."

Jerndepoter i kroppen øges med tiden. Den eneste måde at reducere jern i kroppen er hvis man bløder, donerer blod eller pga. menstruation. Kaffe og te samt chokolade og kalcium kan desuden hæmme jernoptagelsen.

Forskerne forholder sig ikke til Dukan-diæten i deres undersøgelse, men hvis du iøvigt har jernmangel eller er svækket, bør du måske tale med din læge før du kaster dig ud i kuren.