Styrk din hukommelse med en daglig sildemad

Spis en sildemad og du har større chance for at undgå Alzheimers.Hvis du sørger for en kost, der er rig på omega-3 fedtstoffer, begrænser du signifikant din risiko for hukommelsesproblemer og Alzheimers.

Den frygtede sygdom Alzheimers kan måske holdes på afstand ved at sørge for at få tilstrækkeligt med omega-3, der bl.a. findes i fede fisk.

Et forskerhold undersøgte 1.219 personer over 65 år, og fulgte deres kostvaner i mere end et år. Derefter testede de deres blod for indholdet af proteinet beta-amyloid – et protein, som forbindes med hukommelsesproblemer og Alzheimers. Faktisk finder man klumper af dette protein i Alzheimerpatienters hjerner.

- Vi ved, at amyloid mekanismen er ude af kontrol hos personer med Alzheimers, siger dr. Nikolaos Scarmeas, associeret professor ved New York’s Columbia University Medical Center, der nu ønsker at undersøge, hvordan forskellige næringsstoffer påvirker niveauet af amyloid i hjernen.

Undersøgelsen viste, at mennesker, som spiste en omega-3 holdig kost havde et klart mindre indhold af amyloid i deres blod. For hvert gram omega-3 fedt, forsøgspersonerne fik i deres kost, begrænsede de indholdet af amyloid i blodet med 20-30 pct. Et gram omega-3 svarer til en håndfuld valdnødder eller et halvt stykke laks.

Eneste sammenhæng fundet

- Jo mere du spiser af den type mad, des lavere bliver indholdet af amyloid, siger Scarmeas. Undersøgelsen blev offentliggjort i Medical Journal of the American Adacemy of Neurology. Man undersøgte også betydningen af beta-caroten, D-vitamin, B12-vitamin, E-vitamin, mættet fed og umættet fedt. Men kun for omega-3 kunne forskerne påvise en forbindelse til et lavere indhold af amyloid i blodet.

I en ældre undersøgelse, fra 2010, fandt forskerne frem til, at mennesker, der spiste en kost med højt indhold af omega-3, en næsten 40 pct. lavere risiko for at udvikle Alzheimers. Man kunne dog ikke fastslå årsagen. Dette mener forskerne nu, at de er tættere på.

Mad med meget omega-3 hører i høj grad under kategorien middelhavskost:

Vælg fed fisk som makrel, sild, tun og laks. Hvis du ikke kan lide fisk, sørg for at få tofu, sojabønner, valnødder og hørfrø.