Det er højsæson for brombær, men udover at de smager fantastisk, så er de også rigtig sunde. Foto: Ben A. Clough

4 sunde grunde til at du bør spise brombær

Bare en enkelt lille skål daglige brombær er nok til at holde mange sygdomme på afstand.

 

Brombær er et af de sundeste bær man kan finde i haven og fritvoksende i naturen.  De kan spises friske lige fra busken, som syltetøj, i desserter og man kan bruge dem som juice og endda som vin. Og helt enkelt: Pluk dem fra august og langt ud på efteråret. De er skønne som tilbehør til morgenmad, dessert eller vildtretter. 

Brombær er rige på vitaminer, mineraler og fibre, og de har stort næringsindhold med masser af antioxidanter. Desuden har de et lavt kalorieindhold, lavt indhold af kulhydrater og fedt.

Brombær har flere gevinster for helbredet.

Hjertet:

Det stof, der giver brombærrene deres mørke farve, hedder anthocyaniner og er en antioxidant, som har vist sig at forebygge inflammationer og bekæmpe frie radikaler, som ødelægger kroppens celler og fører til hjertesygdomme. C-vitaminerne i brombær virker også som antioxidanter. Og 100 gram brombær indeholder en fjerdedel (15 g) af det anbefalede daglige tilskud af C-vitamin, som immunsystemet bruger til at bekæmpe sygdomme. Desuden indeholder 100 gram brombær 20 pct. (4,4 g) af det anbefalede daglige indhold af fibre (20-35 g), som fremmer fordøjelsen og samtidig reducerer risikoen for hjertesygdom og diabetes. Danskerne spiser normalt for lidt fiber, så en lille skål daglige brombær kan gøre en stor forskel.

Kræft:

Forskning har vist, at ellaginsyre i brombær og andre bær har anti-kræft egenskaber. Syren kan få kræftceller til at dø uden at skade raske celler. Det er desuden videnskabelige forsøg, der viser at brombær kan reducere kræft i spiserøret. Men måske er den største fordel ved at spise brombær det høje indhold af fenolsyrer (også kendt som garvesyren i vin), som er antioxidantforbindelser, der er gode til at bekæmpe kræft og også har mange andre sundhedsfordele.

Huden:

Som alle andre bær, er brombær en god kilde til ellaginsyre, en antioxidant, som har vist sig at beskytte huden mod skader fra det utraviolette lys. Undersøgelser har antydet, at ellaginsyre også ligefrem reparerer huden efter solskader. C-vitamin heler sår, og undersøgelser har vist, at C-vitamin også afhjælper dannelsen af rynker. Desuden har forskere fundet frem til at brombær indeholder et stof, der forebygger hudkræft ved at forhindre at tumorerne vokser og spreder sig.

Kvinders sundhed:

I brombær findes planteøstrogener, som formodes at kunne hjælpe mod almindelig PMS-symptomer som oppustethed og ædeflip, og mod overgangsaldersymptomer som hedeture.

Tags: brombær, bær