10 madråd mod søvnproblemer

En god nat drink

Om man skal tage sig en drink før sengetid kan være lidt af et dilemma.

Alkohol kan hjælpe dig med at falde i søvn, men du risikerer at vågne op om natten, ligesom du kan få en mindre rolig søvn, hovedpine, nattesved og mareridt.

Hvis du alligevel vælger at tage en drink inden sengetid, så sørg for at drikke ligeså meget vand.

Det mindsker alkoholens dårlige indvirkning på søvnen.

Drik ikke for meget

Det er vigtigt at sørge for at drikke tilstrækkeligt med vand i løbet af dagen. Men hold igen med drikkeriet, når du nærmer dig sengetid. Din søvn bliver afbrudt, hvis du skal ud og tisse i løbet af natten.

Også selvom du evt. er god til at falde i søvn efter toiletbesøget.

Stærk mad - ellers tak

For rigtig mange, der har problemer med at falde i søvn, er krydret mad en dårlig ide.

Ligger du i sengen med en mave fuld af f.eks. et indisk måltid, kan du blive rigtig utilpas.

Fordøjelsessystemet arbejder langsommere, når du sover, og det kan bl.a. betyde, at du får halsbrand af den stærke mad.

Er du fan af det krydrede køkken, så skal du sørge for at spise mindst fire timer før du skal sove.

  • 1
  • 2