8 madråd til at slippe af med mavefedtet

1. Æg

Proteiner er den vigtigste energitype for at opnå et vægttab.

Proteiner har vist sig at reducere madtrang med 60 procent, at øge stofskiftet med 80-100 kalorier om dagen og reducere behovet for energi med op til 440 færre kalorier om dagen.

Men det er ikke ligegyldigt hvilke proteiner du spiser. Proteiner er bygget af 20 primære aminosyrer, hvoraf kroppen ikke selv kan producere de ni af dem og som derfor må tilføres via kosten.

De kaldes essentielle aminosyrer.

Fordelingen af aminosyrer afgør kvaliteten af fødevarers proteinkvalitet og proteinerne i æg har en høj kvalitet med en perfekt fordeling af aminosyrer.

En undersøgelse fra bl.a. University of Oklahoma og University of Tampa i Florida viste i 2012 at kvaliteten af proteiner er omvendt proportionalt med hvor meget mavefedt man taber. Jo højere kvalitet, des mere taber man.

Ud over æg har mælk og kød en god fordeling af aminosyrer og derfor bedst til at reducere mavefedtet.

Det understreges også af en dansk undersøgelse fra 2006, hvor forskere fra bl.a. Århus Universitetshospital konstaterede at animalsk protein var den bedste garanti for en fladere mave. Undersøgelsen var baseret på et 5-årigt studie af over 54.000 danskere, der angav deres kostvaner og taljemål ved starten og afslutningen af undersøgelsen. Undersøgelsen viste også at kvinder tabte mere mavefedt fra proteiner fra grøntsager end fra animalske proteiner.

Tags: grøn te, protein, mavefedt, kulhydrater, spaghetti, morgenmad, mandler, blåbær, kartofler