8 madråd til kvinder i overgangsalderen

Omega-38. Omega-3

To af de mest almindelige øjensygdomme i alderdommen, grå stær og AMD (Aldersrelateret Makular Degeneration) kan forebygges med en kombination af vitaminer, mineraler og fedtsyrer.

Nethinden, især den gule plet i centrum kaldet makula, menes at have et højt oxidativ stress, hvilket betyder, at der er mange frie radikaler, der er molekyler, der skader proteiner og DNA i cellerne.

"Antioxidanter bekæmper frie radikaler og menes at beskytte nethinden mod disse skader," forklarer Dr. Ivana Kim, lektor i oftalmologi ved Harvard Medical School.

Omega-3-fedtsyren DHA (docosahexaensyre), som især findes i fede fisk, kan være vigtige for nethinden.

"DHA er til stede i høje koncentrationer i de yderste dele af nethindens fotoreceptorer," siger Dr. Kim.

"Omega-3 fedtsyrer har vist sig at have anti-inflammatoriske egenskaber, og der er tegn på, at inflammation spiller en rolle for AMD."

Lutein og zeaxanthin er carotenoider, der, ud over at have antioxidante egenskaber, har vist sig også at forbedre pigmenttætheden i makula. Dette pigment beskytter cellerne i makula ved at absorbere overskydende blåt og ultraviolet lys og neutralisere frie radikaler.

Lutein og zeaxanthin findes sammen i de fleste frugter og grøntsager, især gule og orange typer og bladgrøntsager. Æggeblommer har også et meget højt indhold.

Tags: mavefedt, blåbær, overvægt, tomater, overgangsalder, brystkræft