8 madråd til kvinder i overgangsalderen

Blåbær2. Spis blåbær

Kvinder i overgangsalderen kan sænke deres blodtryk betragteligt ved at spise en kop blåbær dagligt.

"Når kvinder går gennem overgangsalderen, får de en endnu større risiko for at dø af hjertekar-sygdomme. Vores resultater tyder på, at selv een fødevare - som blåbær - som tilskud til den daglige kost kan afbøde de hjertekar-problemer, der ofte opstår som følge af overgangsalderen," siger Sarah A. Johnson fra universitetets Center for Advancing Exercise and Nutrition Research on Aging på Florida State University.

Også andre parametre, der øger risikoen for hjertesygdom og slagtilfælde bliver reduceret, viser en ny undersøgelse fra universitetet, hvor forskerne har undersøgt effekten af frysetørret blåbærpulver på kvinder, der har passeret overgangsalderen.

Over en periode på otte uger, blev 48 postmenopausale kvinder med tidlig og let forhøjet blodtryk tilfældigt udvalgt til enten at indtage 22 gram frysetørret blåbær pulver - svarende til en kop friske blåbær - eller 22 gram af et uvirksomt pulver. Derudover skulle deltagerne fortsætte deres daglige kost- og motionsvaner.

Ved slutningen af de otte uger var deltagernes systoliske blodtryk i gennemsnit faldet med 7 mmHg (5,1 procent), mens det diastolisk blodtryk var reduceret med 5 mmHg (6,3 procent). De to tryk er hhv. det tryk, som hjertet pumper blodet ud i kroppen med (systolisk) og det tryk, som er i arterierne mens hjertet fyldes med blod.

Deltagere i blåbær-gruppen havde desuden en gennemsnitlig reduktion på 97 cm / sekund (6,5 procent) i arteriel stivhed, der opstår som følge af alder og åreforkalkning.

Tags: mavefedt, blåbær, overvægt, tomater, overgangsalder, brystkræft