11 madråd, der kan forebygge slagtilfælde

 

10. D-vitamin

En dansk undersøgelse fra Herlev Hospital i 2012 viste at personer, der havde det laveste indhold af D-vitamin i blodet havde en 36 procent højere risiko for iskæmisk slagtilfælde end personer med optimalt indhold af D-vitamin. D-vitamin er vigtigt for blodtrykket ved blandt andet at hjælpe kroppen med at omsætte kalcium.

Kroppen optager D-vitamin fra solens stråler om sommeren, men om vinteren er det nødvendigt at spise sig til D-vitamin. Fisk er en af de bedste kilder til vitaminet, men også bl.a. æg, lever og mejeriprodukter indeholder vitaminet.

Læs undersøgelsen her...

11. Spis mindre salt

Salt øger risikoen for forhøjet blodtryk, der er en alvorlig risikofaktor for slagtilfælde. En gennemgang af tidligere undersøgelser afslørede i 2009 at risikoen var gennemsnitligt 23 procent højere for et slagtilfælde, hvis man spiste for meget salt.

Undersøgelsen fra Napolis universitet i Italien og University of Warwick i England er baseret på 13 studier, der har fulgt over 177.000 deltagere i op til 19 år.

Undersøgelsen viste at jo mere salt du indtager, des højere risiko for slagtilfælde. Og jo længere tid, du spiser for meget salt, des større bliver risikoen også.

Læs undersøgelsen her...

Tags: blodtryk, slagtilfælde, kostfibre