11 madråd, der kan forebygge slagtilfælde

1. Fibre

Jo flere fibre du spiser, des mindre er risikoen for at få et slagtilfælde, viser en analyse af tidligere undersøgelser.

Kostfibre er den del af planter, som kroppen ikke optager under fordøjelsen. Fiber kan være opløselige i vand eller uopløselige.

Forskerne fra University of Leeds School of Food Science & Nutrition i Storbritannien konstaterede, at for hver syv grams stigning i den samlede daglige indtagelse af fiber var der en 7 procents nedgang i risikoen for første gangs slagtilfælde. En portion fuldkorns hvede pasta, plus to stykker frugt eller grøntsager, giver omkring 7 gram fibre, siger forskerne.

Læs mere...

2. Chokolade

Et par stykker chokolade om ugen kan forhindre at mænd får slagtilfælde. Men overraskende nok behøver det ikke at være mørk chokolade.

En undersøgelse af over 37.000 mænd lavet af Karolinska Instituttet i Stockholm i 2012 viste at de mænd, der over en ti-årig periode spiste den største mængde chokolade, hvilket var 63 gram per uge, havde en 17 procents lavere risiko for slagtilfælde i forhold til dem, der ikke spiste chokolade.

Normalt opfattes mørk chokolade som sundest for hjertekarproblemer, men undersøgelsen overrasker fordi 90 procent af chokoladeforbruget i Sverige er mælkechokolade, også hos undersøgelsens deltagere.

Læs mere...

3. Grøn te og kaffe

Hvis du både drikker kaffe og grøn te stiger din chance for at overleve længere uden at blive lammet eller miste vigtige hjernefunktioner efter et slagtilfælde.

Undersøgelsen fra Japans Nationale Cerebral og Cardiovascular Center viste at personer, der drak mindst én kop kaffe dagligt havde en 20 procent lavere risiko for slagtilfælde sammenlignet med dem, der sjældent drak det. Folk, der drak to til tre kopper grøn te dagligt havde en 14 procent lavere risiko for slagtilfælde og dem, der drak mindst fire kopper havde en 20 procent lavere risiko sammenlignet med dem, der sjældent drak det.

Læs mere...

Tags: blodtryk, slagtilfælde, kostfibre