Spis valnødder for at sænke dit blodtryk

Når valnødder kombineres med en diæt, der er lav på mættede fedtstoffer, kan de medvirke til at sænke blodtrykket hos personer med risiko for hjertekarsygdom.

 

Det antyder en ny undersøgelse fra Penn State University, hvor forskere i forsøg med 45 overvægtige eller ligefrem fede deltagere mellem 30 og 65 år sammenlignede blodtrykket i forhold til forskellige diæter.

Deltagerne blev opdelt i tre grupper efter at de i en indkøringsfase havde fået den samme diæt i to uger, så de havde det samme udgangspunkt. I indkøringsfasen fik de 12 procent mættet fedt, hvilket svarer til mængden i en typisk vestlig kost. Efter indkøringsfasen fik deltagerne kun 7 procent mættet fedt i forsøgsperioden, mens de øvrige fem procent blev erstattet med valnøddernes eller andet sundere fedt.

I den ene gruppe fik deltagerne hele valnødder, i den anden fik deltagerne ikke valnødder, men samme mængde alfa-linolensyre (ALA) og flerumættede fedtsyrer som i valnødder, og i den tredje gruppe fik deltagerne samme mængde oliesyre som den mængde ALA, der findes i valnødder.

"Valnødder indeholder alfa-linolensyre, der er en plantebaseret omega-3-fedtsyre, som kan påvirke blodtrykket positivt," forklarer Alyssa Tindall, der er medforfatter på undersøgelsen.

"Vi ønskede at se, om ALA var den største bidragyder til disse hjertefordele, eller om det var en anden bioaktiv komponent i valnødder, som polyfenoler. Vi designede undersøgelsen for at teste om disse komponenter havde supplerende fordele."

Resultaterne viste, at når deltagerne spiste hele valnødder dagligt i kombination med lavere samlede mængder af mættet fedt, havde de lavere centralt blodtryk.

Ifølge forskerne er centralt blodtryk det pres, der lægges på organer som hjertet. I modsætning til brachialt tryk, der bevæger sig væk fra dit hjerte, bevæger centralt tryk sig mod dit hjerte.

Penny Kris-Etherton, der er professor i ernæring på Penn State og undersøgelsens chefforsker, siger, at undersøgelsen antyder, at valnødders sænkelse af det centrale blodtryk, kan betyde, at risikoen for hjertekarsygdom også er faldet.

"Da deltagerne spiste hele valnødder, så de større fordele, end når de indtog en diæt med en lignende fedtsyreprofil som valnødder uden faktisk at spise nødderne," siger Kris-Etherton, der har fået undersøgelsen offentliggjort i Journal of the American Heart Association.

"Så det ser ud som om der er lidt ekstra i valnødder, der er gavnlige - måske deres bioaktive forbindelser, måske fiberen, måske noget andet - så det ikke alene er fedtsyrernes skyld."

Forskerne fandt, at selv om alle deltagere oplevede en positiv effekt for hjertekar-systemet, så gav kosten med hele valnødder de største fordele, herunder lavere diastolisk blodtryk.

Tindall pointerer, at resultaterne understreger betydningen af ​​at erstatte mættet fedt med sundere alternativer.

"De positive fordele ved alle tre diæter sender en besked om, at uanset om du erstatter mættede fedtstoffer med umættede fedtstoffer fra valnødder eller vegetabilske olier, bør du opnå et bedre hjertekar helbred."