Når der sker et brud på åreforkalkede årer kan brudstykker rive sig løs og medføre en blodprop.Når der sker et brud på åreforkalkede årer kan brudstykker rive sig løs og medføre en blodprop.

8 madråd mod åreforkalkning

 

6. Ingefær

I en undersøgelse fra 2000 konkluderer forskerne, at mus, der fik ingefærekstrakt signifikant udviklede færre skader som følge af åreforkalkning. Det syntes tæt forbundet med en signifikant reduktion af blodets plasma- og LDL-kolesterolniveauer og en betydelig reduktion i LDLs basale iltning.

7. Peanuts

En  undersøgelse fra Pennsylvania State University, hvor forskere har gennemtestet effekten af peanuts på 15 overvægtige mænds blodårer, viste, at de beskytter blodårerne som en del af et fedtrigt måltid.

Mændene blev bedt om enten at indtage cirka 80 gram peanuts i en shake eller en shake uden peanuts i forbindelse med et fedtrigt måltid.

Det fedtrige måltid uden peanuts reducerede blodkarrenes smidighed med 1,2 procent, mens måltidet med peanuts ingen negativ effekt havde.

Blodkarrenes smidighed spiller en vigtig rolle for udviklingen af ​​åreforkalkning og dannelsen af ​​koronar forkalkning og læsioner, der fører til koronararteriesygdom. Typisk reduceres den vaskulære funktion efter et fedtrigt måltid, selv om det kun er midlertidigt, indtil fedtet bliver fjernet fra blodet.

8. Laks

Forskere fra Washington University School of Medicine i St. Louis fandt i 2015, at et lavt niveau af D-vitamin akkumulerede åreforkalkning i blodårerne.

Laks og andre fede fiske er den bedste kilde til D-vitamin ud over solen. Desuden indeholder de omega-3 fedtsyrer, der også menes at beskytte mod åreforkalkning.

En japansk undersøgelse fra Shiga University i 2008 viste at både europæiske og japansk-amerikanske mænd havde en mere end dobbelt så stor risiko for åreforkalkning end japanske mænd. Et tegn på den store forskel i spisevanerne, hvor japanere spiser meget mere fisk.