Blodtrykket er afgørende for hjertekar-relaterede sygdomme, men kostændringer med forskellige mineraler kan påvirke trykket.Blodtrykket er afgørende for hjertekar-relaterede sygdomme, men kostændringer med forskellige mineraler kan påvirke trykket.

5 næringsstoffer, der er afgørende for dit blodtryk

4. Kalcium

Personer med med for lavt kalcium-indhold har i undersøgelser vist sig at have forhøjet blodtryk. Det er vigtigt at få mindst den anbefalede mængde kalcium - 1.000 milligram per dag for voksne op til 50 år og 1.200 mg for personer over 50 år (gravide og ammende kvinder har også brug for mere).

Et højt saltindhold har en kalcium-udvaskende effekt, der forværrer de fysiologiske konsekvenser af en kost med et lavt kalcium-indhold. Det indebærer blandt andet et højere niveau af et stof kaldet 1,25-dihydroxyvitamin D, som forøger kalcium-indholdet i blodårernes glatte muskelceller, hvilket øger blodtrykket. 1,25-dihydroxyvitamin D er den aktive form af D-vitamin. Lidt bagvendt kan man således reducere mængden af kalcium i de glatte muskelceller ved at spise tilstrækkeligt kalcium.

Mælk, yoghurt og ost har det højeste indhold af kalcium, men det findes også i grøntsager som Bok Choy, spinat, broccoli samt ærter og i fisk som laks og sardiner.

Tags: blodtryk, D-vitamin, kalcium, salt, kalium, magnesium, natrium