Jordnødder indeholder niacin, der i undersøgelser har vist sig at bekæmpe smerter.

10 superfoods mod slidgigt

# 6 Tofu

Sojaprotein, der findes i tofu, har vist sig at reducere kroniske knæleds-smerte og hævelser, der ikke skyldtes skade eller leddegigt. Resultaterne viste sig at hjælpe mænd mere end kvinder. Tofu kan steges med nudler eller købes færdigpakkede som tofu burgere.  

# 7 Jordnøddesmør

Niacin - eller B3-Vitamin - findes i store mængder i jordnøddesmør og er et supplement, der kan hjælpe folk med slidgigt. En undersøgelse offentliggjort i "Inflammation Research" i 1996 viste lovende resultater for gigtramte. Halvfjerds patienter med slidgigt blev behandlet med niacinamid eller placebo i 12 uger. Resultaterne viste, at den samlede smertescore og hævelse faldt hos niacinamid deltagerne sammenlignet med patienterne, der tog placebo. Blod markører for inflammation blev også reduceret hos deltagerne på niacinamid. En undersøgelse offentliggjort i "Journal of Pharmaceutical Sciences" i 2005 afslørede, at ibuprofen virker bedre mod slidgigt, når det anvendes i kombination med nikotinamid, der er en form for niacin.

# 8 Ingefær  

Adskillige placebo-kontrollerede studier har undersøgt ingefærs evne til at bekæmpe slidgigtsmerter og -hævelser. Undersøgelserne er af svingende kvalitet. Et amerikansk studie med 261 deltagere viste en moderat effekt af et tilskud med ingefær-ekstrakt, hvor deltagerne fik 250 mg to gange dagligt. Spis op til 4 gram frisk ingefær dagligt. 

Læs også: Så effektivt er ingefær mod slidgigt-smerter 

# 9 Hummer  

Hummer er en glimrende kilde til vitamin E. Vitamin E kan være nøglen til at bekæmpe gigt-lignende skader. Ifølge en undersøgelse fra University of North Carolina i Chapel Hill School of Medicine, synes E-vitamin (også kendt som alfa-tocopherol) og andre naturligt forekommende antioxidanter i kosten at beskytte mod slidgigt i knæet. Forskerne fandt at E-vitamin har en beskyttende virkning mod slidgigt i knæet hos kaukasiere (som eksmepelvis etniske danskere), men de fandt ikke den samme beskyttende effekt hos afrikanske amerikanere.  

# 10 Ananas  

I årevis har professionelle coaches anbefalet ananas til atleter til at hjælpe med at helbrede sportsskader. Det er fordi et vigtigt enzym i ananas kaldet bromelain hjælper med at reducere inflammation.

 

  • 1
  • 2