10 madråd til at booste dit immunforsvar

8. Leverpostej

Leverpostej indeholder et højt niveau af A-vitamin, der er vigtigt for din hud.

Du tænker sikkert ikke på huden som en del af dit immunforsvar. Men dette afgørende organ, der dækker imponerende 16 kvadratmeter, er første forsvarsværk mod bakterier og vira. Din hud har brug for vitamin A for at forblive stærk og sund.

"A-vitamin spiller en vigtig rolle i produktionen af bindevæv, der er en nøglekomponent i huden," forklarer dr. David Katz , der er direktør for Yale - Griffin Prevention Research Center i Derby, CT.

Det er leveren i leverpostejen, der har det høje indhold af A-vitamin, men derudover indeholder en række grøntsager også høje niveauer. Eksempelvis paprika, rød peber, gulerødder, majroer, spinat og mælkebøtteblade.

9. Svampe

I århundreder har mennesker over hele verden styrket immunsystemet med svampe.

"Undersøgelser viser, at svampe øger produktionen og aktiviteten af hvide blodlegemer, hvilket gør dem mere aggressive og gør at de mere effektivt kan bekæmpe en infektion," siger Douglas Schar, der er direktør for Institute of Herbal Medicine i Washington, DC.

Shiitake (billedet), maitake og Reishi-svampe synes at booste immunsystemet mest og eksperter anbefaler at spise 10-30 gram et par gange om dagen for at booste immunsystemet maksimalt.

10. Skaldyr

Selen er et essentielt mineral findes i små mængder i kroppen. Det virker som en antioxidant, især når de kombineres med E-vitamin. Dit immunsystem har brug for selen for at fungere korrekt.  Bl.a. et studie fra University of North Carolina viser at mangel på selen øger risikoen for at blive smittet med en influenza-virus.

Skaldyr som østers, hummere, krabber og muslinger har et højt indhold af selen, der hjælper hvide blodlegemer med at producere cytokiner - proteiner, der hjælper med at bekæmpe influenza virus.