10 madråd til at booste dit immunforsvar

5. Hønsekødssuppe

Hønsekødssuppe har i  forsøg på University of Nebraska vist sig at forhindre inflammatoriske hvide blodlegemer i at sprede sig - et vigtigt fund, da forkølelsessymptomer er et svar på cellernes ophobning i bronkierne. Aminosyren cystein, som frigives fra kylling under tilberedningen, ligner kemisk bronkitis-medicinen acetylcystein, hvilket kan være forklaringen. Suppens konsistens sikrer at slim ikke bliver for tyk - på samme måde som hostesaft. Tilsætning af krydderier som hvidløg og løg kan yderligere booste suppens indflydelse på immunsystemet.

6. Te

Folk, der i en Harvard-undersøgelse drak 5 kopper sort te om dagen i 2 uger havde 10 gange større mængder virus-bekæmpende interferon i blodet end personer, der fik placebo. Aminosyren L-theanine er ansvarlig for dette boost af immunsystemet og findes i stor stil i både sort og grøn te. 

 

 

7. Oksekød

Zink er et sporstof, der er afgørende for celler i immunsystemet, og zinkmangel påvirker T-celler og andre immunceller i at fungere effektivt. Adskillige undersøgelser har gravet i sammenhængen - senest denne undersøgelse fra Ohio State University.

Læs også: Overvægtige 50-årige lever længere

Zinkmangel er en af de mest almindelige ernæringsproblemer for voksne og især for vegetarer og andre, der har skåret ned på oksekød, der er en vigtig kilde til mineralet. Og det er uheldigt fordi selv mild zinkmangel kan øge din risiko for infektion. Zink i din kost er meget vigtig for udviklingen af hvide blodlegemer, der genkender og ødelægger invaderende bakterier og vira, siger dr. William Boisvert, der er ekspert i ernæring og immunitet ved The Scripps Research Institute i La Jolla, Californien.

Andre kilder til zink er østers, spinat, kakao, valnødder og andre nødder.