10 madråd til at booste dit immunforsvar

2.  Yoghurt

Yoghurt med såkaldt probiotika - levende aktive kulturer - er sunde bakterier, der holder tarmen og tarmkanalen fri for sygdomsfremkaldende bakterier. Der findes mange forskellige kulturer som f.eks. acidofilus og bifido bakterier. Et 80 dage langt svensk forsøg med 181 fabriksansatte, der dagligt fik et tilskud af Lactobacillus reuteri, som er en specifik bakterie der synes at stimulere hvide blodlegemer, havde 33 procent færre sygedage end dem, der fik placebo. I 1960'erne, da bakterien blev opdaget forekom Lactobacillus reuteri naturligt i kroppen hos 30-40 procent af befolkningen. I dag findes den kun hos 10-20 procent.

3. Hvidløg

Hvidløg indeholder den aktive ingrediens allicin, som bekæmper infektion og bakterier. I et britisk forsøg gav forskere 146 mennesker et hvidløgs ekstrakt eller placebo i 12 uger, og konstaterede at hvidløgs-gruppen var to tredjedele mindre tilbøjelige til at blive forkølede. Andre undersøgelser tyder på, at hvidløgselskere, der spiser mere end seks fed om ugen har en 30 procent lavere risiko for tarmkræft og en 50 procent lavere risiko for mavekræft.

4. Fisk

Laks, makrel og sild er rige på omega-3 fedtsyrer, som reducerer inflammation, forbedrer indåndingen og beskytter lungerne mod forkølelser og luftvejsinfektioner. En undersøgelse tidligere i år viste at et koncentrat baseret på omega-3 forhindrer dødeligheden hos aber inficeret med influenzavirus, selv på fremskredne stadier. Influenza-virus er den hyppigste årsag til dødelighed og sygelighed på verdensplan, og der findes ingen lægemidler, der beskytter de svageste patienter.

Fisk er desuden en af de bedste kilder til D-vitaminer, der i bl.a. et dansk forsøg har vist sig afgørende for at aktivere immun-celler.