Kødprodukter har den største mængde proteiner, men også flere planter har et fornuftigt indhold.Kødprodukter har den største mængde proteiner, men også flere planter har et fornuftigt indhold.

Sådan får du nok af de essentielle aminosyrer

Tryptofan

Tryptofan er vigtig for fremstillingen af ​​neurotransmitteren serotonin, som især er afgørende for vores mentale tilstand. For lidt serotonin kan føre til depression, søvnløshed og vægtøgning.

Serotonin-niveauet i din krop påvirker dit humør og følelser og et lavt niveau akn udover at gøre dig deprimeret eller angst også medføre øget appetit, sukkertrang og vægtøgning.

Undersøgelser har vist, at det er nødvendigt at spise kulhydrater og proteiner hver for sig, da proteiner synes at hæmme tryptofans evne til at bryde gennem blod-hjerne barrieren, mens kulhydrater fremmer denne proces.

Tryptofan er desuden nødvendig for fremstilling af vitamin B3 (niacin), som hjælper med at regulere blodsukkeret og forhindrer at kolesterol sætter sig i arterierne samt blokerer virkningerne af skadelige frie radikaler, der skyldes tryptophan. Faktisk omdannes ca. halvdelen af ​​det tryptophan du indtager til niacin. 

Tryptofan omdannes også til det naturlige hormon melatonin, der styrer vores døgnrytme så vi sover om natten og vågner om morgenen.

{fulltext}