Hvidløg indeholder rigtig mange svovlforbindelser og antioxidanter, der gør den til en af de sundeste planter - hvis man altså spiser dem rå og i rigelige mængder.Hvidløg indeholder rigtig mange svovlforbindelser og antioxidanter, der gør den til en af de sundeste planter - hvis man altså spiser dem rå og i rigelige mængder.

10 sunde grunde til at spise hvidløg

2. Blodtryk

Indholdet af allicin i hvidløg reducerer risikoen for forhøjet blodtryk, viste en undersøgelse fra University of Alabama i Birmingham i 2007.

Allicin udvikles til de ildelugtende svovlforbindelser, der giver hvidløgsånde, men også reagerer med røde blodlegemer, afslapper blodkarrene og sikrer at blodet flyder lettere gennem blodårerne.

Det får de celler, der forer blodkarrenes vægge, til at slappe af, hvilket får blodkarrene til at udvide sig.

Dermed reduceres blodtrykket, så blodet kan transportere mere ilt til vigtige organer, og mindske presset på hjertet.

Resultaterne er baseret på test af rotters blodkar, der blev 72 procent mindre stive - altså mere elastiske.

En gennemgang af 21 tidligere undersøgelser om sammenhængen mellem hvidløg og blodtryk viste i september 2013 at især pressede hvidløgspiller med et garanteret indhold af allicin på 1,8 mg, kunne reducere forhøjet blodtryk med 10 procent i løbet af 12 uger.

3. Kolesterol

En gennemgang af tidligere undersøgelser om hvidløgs påvirkning af hjertekar-systemet såede tvivl om hvidløgs effekt på kolesterol-indholdet. Gennemgangen, der blev lavet i 2005 og inkluderede 25 undersøgelser om kolesterol-indholdet konkluderede, at 14 undersøgelser ikke syntes at vise nogen påvirkning, mens 11 gjorde.

Forskerne bag analysen pointerede dog at de 14 undersøgelser, der ikke viste nogen effekt havde taget udgangspunkt i personer med et normalt eller meget lidt forhøjet kolesteroltal, mens de 11 studier med effekt havde haft deltagelse af personer med et meget forhøjet kolesteroltal.

I de 11 studier, hvor hvidløg havde vist effekt, var kolesteroltallet i gennemsnit faldet cirka 10 procent.

Undersøgelserne tyder således på at hvidløg ikke har nogen effekt som forebyggelse, men kan sænke kolesteroltallet moderat, hvis man har meget forhøjet kolesterol.

4. Lungekræft

En undersøgelse i 2013 fra Jiangsu Provinscenter for Sygdomskontrol og Forebyggelse, viste en markant effekt af at spise friske hvidløg på risikoen for lungekræft.

Resultaterne af undersøgelsen viste, at deltagere, der spiste rå hvidløg regelmæssigt som en del af deres kost (to eller flere gange om ugen), havde en 44 procent nedsat risiko for at udvikle lungekræft.

Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaer og interviews med 1424 kræftpatienter og 4543 kontrolpersoner om deres livsstilsvaner.

5. Hjernekræft

Svovlforbindelser i hvidløg har i test vist sig effektive til at bekæmpe glioblastoma, der er en af de mest almindelige former for hjernekræft. Forsøg på Medical University of South Carolina i 2007 med tre svovlforbindelser kaldet DADS, DAS og DATS viste at - især DATS - forbindelserne kunne udrydde kræftcellerne.

Kræftceller har et højt stofskifte og kræver meget energi for hurtig vækst. I denne undersøgelse, hvidløg forbindelser producerede reaktive ilt arter i hjerne kræftceller væsentlige gorging dem ihjel med aktivering af flere dødsfald kaskader.

"Vores forskning fremhæver planters store potentiale som naturmedicin til styring af ondartet vækst af humane hjerne tumorceller," siger medforfatteren dr. Ray Swapan.