8 sunde grunde til at spise tomater

 

4. Prostatakræft

Adskillige undersøgelser har vist at tomater kan reducere risikoen for prostatakræft med 30-40 procent, hvis man spiser 3-4 portioner tomater eller tomatsovs om ugen. Tomater har et højt indhold af en carotenoid, der hedder lycopen, som menes at have æren for den lavere risiko.

I en gennemgang af 21 undersøgelser fandt forskere fra Brigham and Women's Hospital og Harvard Medical School i 2002, at mænd, der spiste en masse rå tomat og kogte tomater var mindre tilbøjelige til at udvikle prostatakræft sammenlignet med mænd, der sjældent spiste tomat.

Nyere undersøgelser har dog ikke kunnet påvise den samme minimering af risikoen.

Da lycopen er tæt bundet til cellevægge, er det svært at udvinde det fra rå tomater. Derfor er kogte eller purerede tomatprodukter som tomatpuré, spaghettisauce, soltørrede tomater, tomatsaft og ketchup bedre kilder til lycopen.

Læs undersøgelsen her...

5. Blodtryk

En undersøgelse fra Harvard University School of Medicine viste i 2006 at et tomatekstrakt sænkede blodtrykket hos personer med 5-8 procent.

Læs undersøgelsen her...

Ligeledes viste en undersøgelse fra Barcelona Universitet i 2012 at bare en portion gazpacho ugentligt sænkede blodtrykket med 15 procent. Gazpacho er en traditionel kold spansk suppe, der hovedsageligt består af tomater sammen med agurk, hvidløg og madolie.

En kvart liter gazpacho om ugen var nok til at sænke blodtrykket med op til 15 procent og for hver kvarte liter ekstra ugentligt syntes blodtrykket at falde yderligere 15 procent.

Læs mere...

6. Knogleskørhed

En canadisk undersøgelse fra Division of Endocrinology and Metabolism på St. Michael's Hospital i Toronto viste i 2011 at postmenopausale kvinder, der i en 4-ugers periode fik fjernet tomater og andre kilder til lycopen fra kosten fik problemer med deres knoglevæv.

Kvinderne havde øget oxidativt stress i deres knogler og uønskede ændringer i deres knoglevæv, som på længere sigt kunne øge udviklingen af knogleskørhed.

Læs undersøgelsen her...

7. Hjertekarsygdomme

Forskere fra Tufts University har sammenlignet hundredvis af amerikanske patienter over en 11-årig periode, hvor de bl.a. nedskrev deres forbrug af tomater og tomtprodukter.

Resultaterne viste at regelmæssigt indtag af lycopen-holdige fødevarer reducerede risikoen for hjertesygdomme med 26 procent.

Læs undersøgelsen her...

8. Kolesterol

Adskillige undersøgelser - f.eks. fra universitetet i Oulu i Finland i 2007 - har vist at tomater og tomat-produkter nedsætter total kolesterol, LDL-kolesterol og triglyceridniveauet. Det har også vist sig at nedsætte akkumulering af kolesterol molekyler inde i makrofagceller. Makrofagceller er en type hvide blodlegemer, der aktiveres, når det oxidative stress i blodet bliver for højt, og hvis de har for meget kolesterol medvirker makrofagcellerne til åreforkalkning.

Læs mere her og her

 

  • 1
  • 2