Husk at nyde sommerens ærter. De er en både sund og lækker snack.Husk at nyde sommerens ærter. De er en både sund og lækker snack.

8 sunde grunde til at spise ærter

Sommerens bedste snack er ærter, som er fuld af vitaminer, proteiner, fibre og antioxidanter. Til gengæld er de fedt- og kaloriefattige. 100 gram ærter indeholder kun 70 kcal og 0,7 gram fedt - og det er tilmed af den gode - flerumættede - slags.

1. Lev længere

Ærter har et højt indhold af antioxidanter, som alle er vigtige for at forebygge kræft og DNA-skader, der medvirker til at nedbryde immunforsvaret og forkorter vores liv. De indeholder især:
flavonoider: catechin og epicatechin
carotenoider: alfa-caroten og beta-caroten
phenolsyrer: ferulic og kaffesyre
polyfenoler: coumestrol

Antioxidanter er stoffer i maden, der har vist sig at kunne bekæmpe frie radikaler, som er kræftfremkaldene ustabile molekyler.

2. Forebygger mavekræft

Ærter indeholder store mængder af et polyfenol kaldet coumestrol, der minder om østrogen og i en undersøgelse i Mexico City har vist sig at beskytte mod mavekræft - bare du får 2 milligram om dagen. 100 gram ærter indeholder 7-8 mg.

3. Anti-inflammatorisk

Ærternes anti-inflammatoriske egenskaber er baseret på to mikronæringsstoffer - pisumsaponins I og II og pisomosides A og B, der er to phytonæringsstoffer, som næsten kun findes i ærter. Forskere mener at de to antioxidanter forstærker andre antioxidanter i ærterne og måske ligefrem er hovedårsagen til at ærter nedsætter risikoen for diabetes 2.

Torskelever har et højt indhold af D-vitamin og kan tilsyneladende derfor hjælpe med at beskytte mod blærekræft.
Kræft | 01. nov 2012

Høje doser D-vitamin beskytter mod blærekræft

Levertran, torskelever og andre fisk med højt indhold af D-vitamin kan beskytte mod…

Inflammation har vist sig at udløse en række lidelser som Alzheimers, gigt, bronkitis, knogleskørhed og candida. Men inflammation har også betydning for udvikling af kræft og hjertekarsygdomme samt livslængde.

Ærter indeholder desuden store mængder C-vitamin og E-vitamin samt zink.

Dertil kommer indholdet af den flerumættede fedtsyre alfa-linolensyre (ALA), der har vist anti-inflammatoriske egenskaber.

4.. Regulerer blodsukker

Ærter har et højt fiber- og proteinindhold, hvilket sikrer at sukker ikke omsættes alt for hurtigt. Deres antioxidanter og antiinflammatoriske stoffer forebygger eller modvirker desuden insulinresistens og diabetes 2.

  • 1
  • 2

Tags: antioxidanter, knogleskørhed, forstoppelse, kolesterol, inflammation, ærter