Broccoli-spirer indeholder stoffer, der i munden smelter sammen til kraftig forebyggende antioxidant.

7 sunde grunde til at spise broccoli-spirer

2. KOL

Forskere fra Johns Hopkins har påvist at sulforaphane øger aktiviteten af fase II enzymgenet Nrf2 i humane lungeceller, som beskytter cellerne mod skader forårsaget af toksiner. De er dermed en mulighed for en behandling, der forbedrer Nrf2-regulerede antioxidanter, som reducerer virkningerne af oxidativt stress i forbindelse med KOL.

Læs undersøgelsen her

Forskere fra Fort Lewis College i Durango, Colorado kunne i 2011 bekræfte sulforaphanes effekt på Nrf2 aktiviteten og dermed evnen til at hæmme cigaretrøgs påvirkning af kemokiner, der kan være årsag til inflammation.

Læs undersøgelsen her

3. Kolesterol

I en pilotundersøgelse, fandt forskere på Tokyo University of Agriculture and Technology og Japan Institut for kontrol med Aging, at personer, der spiste 100 gram broccoli spirer om dagen for blot en uge viste nedsat overordnede niveauer af kolesterol, og samtidig øge HDL eller gode cholesterol. Glucoraphanin i broccoliskud synes også at reducere mængden af oxidativt stress eller celledestruktion forårsaget af frie radikaler.

Dyrk dine egne broccolispirer

Du kan selv dyrke broccolispirer ved at lægge et stykke fugtet vat i en plasticbakke . Skyl broccolifrøene og fordel dem på vattet - ikke for tæt. Sæt bakken et lunt sted, og giv den ca. 8 timers mørke i døgnet. Broccolispirer udvikler meget fine rødder med små fimrehår allerede i løbet af 3. spiredag. Dette er helt naturlige rodhår. De har en fin, let nøddeagtig smag - over i retning af icebergsalat. Hele spiren kan spises fra spidsen af roden og til det øverste af bladene. De små frøskaller kan også spises, men skylles ofte af spirerne inden servering for et syns skyld.

Spirerne kan spises i f.eks. salat, sandwiches eller som tilbehør.

4. Forhøjet blodtryk

I laboratorieforsøg med dyr, der blev opdrættet med for højt blodtryk på University of Saskatchewan i Saskatoon, Canada, konstaterede forskere at sulforaphane-inducerede fase 2 enzymer fra broccoli spirer forbedrede blodtrykket og reducerede risikoen for åreforkalkning.

Læs undersøgelsen her

5. Beskytter øjnene

Forskere fra Johns Hopkins konkluderede i en undersøgelse af sulforaphane at konstateringen af, at kosten indirekte kan yde antioxidant beskyttelse kan være en vej til forebyggelse af kroniske degenerative sygdomme, som aldersrelateret makuladegeneration (AMD). AMD er den hyppigste årsag til svært synstab og læseblindhed i Danmark. AMD rammer typisk personer over 50 år og hver 10. dansker over 60 år får sygdommen.

Læs undersøgelsen her

6. Mavesår

Infektion med bakterien Heliobakter pylori kan forårsage mavesår og øger risikoen for at udvikle mavekræft markant. Flere forsøg har påvist sulforaphanes evne til at ramme bakterien, som ellers ofte er svær at udrydde. En japansk undersøgelse af 48 patienter smittet med Heliobakter pylori-bakterier viste, at patienter, der spiste 100 gram  broccoli spirer dagligt i to måneder havde en væsentligt reduceret mængder bakterier sammenlignet med kontrolpersoner, der fik grøntsager uden glucoraphanin. Disse resultater tyder på at sulforaphane fra  broccolispirer kan være ansvarlige for reduktionen af bakterierne, og at broccolispirer kan være nyttige i reduktion af H. pylori infektion og forebyggelse af mavekræft.

Læs undersøgelsen her

7. Astma og andre luftvejslidelser

En undersøgelse i 2009 fra Clinical Immunology and Allergy, Department of Medicine, University of California i Los Angeles viste ifølge forskerne mulighederne for forbedring af fase II enzym aktivering som en ny behandlingsmulighed for oxidant-forårsaget luftvejssygdom som eksempelvis astma.

Forsøgspersoner fik helt op til 200 mg broccoli spirer og det viste sig at kunne fremkalde en potent antioxidant aktivering af fase II-enzymer i luftvejsceller.

Læs undersøgelsen her

  • 1
  • 2