9 sunde grunde til at spise jordnødder

5. Graviditet

Jordnødder har et højt indhold af folat (240 µg/100 gram), der er tæt på det daglige behov (400 µg) for gravide i de første 12 uger, men det kan være usundt at spise så mange jordnødder dagligt af andre årsager. Så prøv at spise en håndfuld jordnødder tre-fire gange om ugen og få dit behov for folat suppleret fra andre fødevarer. Folat er et B-vitamin, der er vigtigt i de første måneder af graviditeten fordi folatmangel har vist sig at øge risikoen for rygmarvsbrok.

6. Diabetes

En undersøgelse fra Harvard School of Public Health viste i 2002 at kvinders risiko for at udvikle diabetes 2 blev 21 procent mindre hvis de jævnligt spise peanutbutter. Undersøgelse er baseret på Nurses’ Health Study med deltagelse af 83.818 kvinder, der jævnligt udfyldte spørgeskemaer om deres madvaner og helbred.

En væsentlig forklaring kan være et højt indhold af mangan, der har betydning for såvel optagelsen af fedt og kulhydrater samt reguleringen af blodsukker. Indholdet i 100 gram jordnødder svarer til 97 procent af det daglige behov for mangan.

7. Din vægt

Selv om jordnødder har et højt indhold af fedt, viser undersøgelser at nødder ikke feder. Tværtimod synes de ligefrem at beskytte mod overvægt.

Det tyder i hvert fald en spansk undersøgelse fra University of Navarra i 2007, der omfattede næsten 9000 mænd og kvinder, der blev fulgt igennem 28 måneder. Deltagere, der spiste nødder mindste to gange om ugen var 31 procent mindre tilbøjelige til at tage på end deltagere, der aldrig spiste nødder.

De personer, der næsten aldrig spiste nødder tog gennemsnitligt 424 gram mere på end de deltagere, der spiste nødder mindst to gange om ugen.

8. Galdesten

30 gram jordnødder eller peanutbutter om ugen har i en undersøgelse fra Harvard Medical School og Brigham and Women’s Hospital med deltagelse af over 80.000 kvinder fra Nurses health Study vist sig at reducere risikoen for at få galdesten med 25 procent. Galdesten kan føre til betændelse i bugspytkirtlen og er potentielt dødelig.

9. Alzheimers

Indholdet af niacin i 100 gram jordnødder er tæt på det daglige behov på 16 mg for mænd og 14 mg for kvinder. Niacin er et B-vitamin, der i adskillige undersøgelser har vist sig at beskytte mod Alzheimers.

Forskere fra Chicago Health and Aging Project offentliggjorde i 2004 en undersøgelse, hvor de havde interviewet over 3.000 indbyggere over 65 år om deres kost, hvorefter de testede deres kognitive evner i løbet af de følgende seks år.

Blandt de deltagere, der fik mest niacin fra fødevarer (22 mg per dag), havde 70 procent færre udviklet Alzheimers sygdom end dem, der fik mindst (ca. 13 mg dagligt), og deres kognitive problemer var betydeligt mindre.

Dertil kommer at jordnøddesmør kan bruges til at afsløre Alzheimers. Det er et rent duftstof, der kun registreres af lugtesansen og er let tilgængeligt.

Et af de første steder i hjernen, der degenererer hos mennesker med Alzheimers sygdom er den forreste del af tindingelappen, der udviklede sig fra lugtesystemet, og denne del af hjernen er involveret i dannelsen af nye erindringer.

En undersøgelse fra University of Florida i 2013 viste at jo tættere på man skal være for at kunne lugte jordnøddesmør, des større er risikoen for at man er begyndt at udvikle Alzheimers. Hvis venstre næsebor først kan lugte jordnøddesmørret på en afstand af mindre end 10 centimeter, er der grund til at gå til lægen. 

 

  • 1
  • 2