10 sunde grunde til at spise valnødder

8. Søvn

Valnødder har et højt indhold af melatonin, der kaldes søvn-hormonet. Forsøg fra University of Texas i 2005 viste at valnødder indeholder 3,5 ng pr. gram.

Melatonin udskilles normalt af en kirtel i hjernen, der styrer døgnrytmen. Disse cyklusser påvirkes af lys og mørke, og hvor meget melatonin blodet indeholder. Mængden af udskilt melatonin falder med alderen.

Forskning i rotter har vist, at melatonin i valnødder kan reducere stress og målbart øger melatonin niveauer.

Læs undersøgelsen her...

9. Knogleskørhed

Indholdet af sunde fedtsyrer i valnødder sikrer stærkere knogler, viser en undersøgelse fra Pennsylvania State University i 2007. En kombination af omega-3 fedtsyren Alfa Linoleic Acid (ALA) fra valnødder og hørfrø påvirkede en markør for knogleudskiftning i en sammenligning af forskellige diæter, som 23 forsøgspersoner gennemgik. Markøren NTx blev målt i blodprøver, der viste at ALA-diæten medførte et markant lavere niveau (15,3 procent) af NTx end en almindelig kost. Hurtig knogleudskiftning er tegn på højere risiko for knoglsekørhed.

Læs undersøgelsen her...

10. Forstoppelse

I modsætning til de fleste andre protein-rige madvarer som især kød har valnødder et højt indhold af uopløselige fibre, der kan medvirke til en god fordøjelse. Uopløselige kostfibre medvirker til at hindre forstoppelse fordi fibrene glider igennem mavetarm-systemet uden at blive fordøjet, men sikrer at tarmene fører maden hurtigere igennem.

100 gram valnødder indeholder næsten 6 gram fibre, hvilket svarer til en femtedel af det anbefalede daglige behov for fibre.

Læs mere...