Solsikkeolie med et højt indhold af oliesyre medførte mindre inflammation i blodprøver, undtagen hvis kvinderne var stressede.Solsikkeolie med et højt indhold af oliesyre medførte mindre inflammation i blodprøver, undtagen hvis kvinderne var stressede.

Stress reducerer fordelen ved sundt fedt

Tegn på inflammation i blodet forbedres hvis du spiser sundt fedt, men ikke hvis du er stresset.

 

Det viser i hvert fald en ny undersøgelse fra Ohio State University, hvor forskere har set på hvordan forskellige typer morgenmad og stress påvirker inflammationsniveauet.

I alt medvirkede 58 kvinder, hvoraf 38 havde overlevet brystkræft. Alle kvinderne havde en gennemsnitsalder på 53 år og var del af et større studie om sammenhængen mellem brystkræft, kost og depression.

Forskerne delte kvinderne op i to grupper og gav dem hhv. et usundt og sundt morgenmåltid. Det usunde måltid havde et højt indhold af mættet fedt (palmeolie) og svarede til at spise et typisk fastfood-måltid, mens det sunde måltid havde et højt indhold af en enkeltumættet solsikkeolie med et højt indhold af oliesyre.

Resultaterne viste, at det sundere morgenmåltid medførte, at markører for inflammation i deltagerne blodprøver var mindre aktive end hos den gruppe, der havde spist det usunde fedt.

Men når kvinder i undersøgelsen havde en stressende oplevelse dagen før morgenmaden, syntes det at slette en del af fordelene ved det sunde fedt.

"Det er flere undersøgelser, der viser, at stress har betydning," siger Jan Kiecolt-Glaser, professor i psykiatri og psykologi og hovedforfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort i tidsskriftet Molecular Psychiatry.

Den nye undersøgelse er den første, der viser, at stress kan ophæve fordelene ved at vælge sundere fedtstoffer. Det er vigtigt fordi kronisk inflammation er knyttet til en mængde af helbredsproblemer, herunder hjertesygdomme, diabetes og leddegigt.

Forskerne vidste ikke hvilke kvinder, der spiste hvilke måltider. De blev tilfældigt udvalgt til at spise et af de to morgenmåltider to forskellige dage.

Kvinderne blev spurgt om gårsdagens oplevelser ud fra et spørgeskema, der kan afgøre, om kvinderne var under stress.

Mindre irritationsmomenter talte ikke som en stressende dag. Stressfaktorer kunne til gengæld være at skulle rydde op efter at et barn havde spildt maling ud over hele gulvet eller at hjælpe en forælder med demens, der var imod at få hjælp.

"Det er ikke livsrystende begivenheder, men de er heller ikke nogen man lige ryster af sig," siger Kiecolt-Glaser.

Enogtredive kvinder havde mindst én stressoplevelse ved et af de to besøg; 21 havde oplevet stress før begge besøg og seks af kvinderne havde ikke oplevet stress før nogen af deres besøg.

De fik taget blodprøver flere gange i løbet af deres besøg. Forskerne så på to markører for inflammation - C-reaktivt protein og serum amyloid A. De vurderede også to markører kaldet celleadhæsionsmolekyler, der kan vise en større sandsynlighed for åreforkalkning.

Alle fire usunde markører var højere efter måltidet med mættet fedt end måltidet med solsikkeolie måltid. Forskerne tog højde for hvor højt indholdet i blodet var før måltidet, med justerede også for aldersforskel, mavefedt og fysisk aktivitet - alle faktorer, som kan skævvride resultaterne.

Hos de kvinder, der havde oplevet stress dagen før, var forskellen forsvundet. Det "gode fedt" gjorde ingen større forskel på markørerne end det "dårlige fedt".

Hjerte-kar | 10. dec 2013

Majsolie bedre mod kolesterol end ekstra jomfru olivenolie

Majsolie viser sig overraskende i en ny undersøgelse at være meget bedre end ekstra…

Hvert morgenmåltid indeholdt 930 kalorier og 60 gram fedt, hvilket næsten er identisk med sammensætningen af en Big Mac og medium frites eller en Burger King Double Whopper med ost.

"Vi ved, at et mindre sundt måltid vil have negative virkninger på markører for inflammation, men vi ønskede at se hvordan forskellige typer fedt påvirker kroppen," siger forsker Martha Belury, der er professor i human ernæring.

Hun mener at undersøgelsen åbner for spørgsmål om sammenhængen mellem stress, fedtkilder og sundere måltider med et højere indhold af fiber og færre kalorier.

Reduceret inflammation menes at være hovedfordelen ved at spise f.eks. middelhavskosten, der har et højt indhold af oliesyre, hovedsageligt fra olivenolie.

"Stressfaktorer øgede niveauet af alle fire skadelige blodmarkører i gruppen som fik solsikkeolie, mens stress ikke syntes at ændre aflæsningerne for dem, der spiste mættet fedt," siger Belury.

Alzheimers | 06. nov 2014

Fedt diæt kan udsætte alderstegn

Alzheimers og andre tegn på aldring kan udskydes med en fedtrig diæt, viser en ny dansk…

Forskerne understreger, at det er vigtigt at huske, at betændelse hober sig op med tiden og dermed er årsag til sygdom. Budskabet her er ikke, at du lige så godt kan spise usundt, når du er stresset, men at spise sundt det meste af tiden for at være forberedt på den usunde stress.