7 sunde grunde til at spise olivenolie

3. Slankende

Olivenolie får dig hurtigere til at føle dig mæt fordi smagen er bedre.

Det viser tyske og østrigske forsøg i 2013, hvor forskere fra Technische Universität München lod forsøgspersoner teste fire forskellige fedttyper: Svinefedt, smør, olivenolie og rapsolie.

I tre måneder blev deltagerne bedt om hver dag at spise 500 gram fedtfattig yoghurt tilsat et af de fire fedtstoffer.

"Deltagerne, der spiste yoghurt med olivenolie, havde en højere koncentration af mæthedshormonet serotonin i deres blod. De rapporterede også, at de fandt olivenolie yoghurt meget mættende."

I løbet af undersøgelsesperioden tog denne gruppes deltagere ikke på i vægt eller øgede deres fedtprocent.

Da forskerne derefter bad en gruppe om at spise yoghurt med olivenolie aromaekstrakt og sammenlignede med en kontrolgruppe, der skulle spise almindelig yoghurt, viste det sig at kontrolgruppen spiste ekstra 176 kcal om dagen i forhold til olivenolie-gruppen.

"Aroma-gruppen tilpassede deres spisevaner - men kontrolgruppen var åbenbart ikke i stand til at gøre det samme. Vi konstaterede også, at kontrolgruppen havde mindre serotonin i deres blod i forhold til gruppen, der spiste olivenolie-aroma," forklarer forskerne.

Tags: blodtryk, Alzheimers, knogleskørhed, slagtilfælde, olivenolie, AMD