Vitaminer https://klogkost.dk/fakta/vitaminer.html Wed, 17 Jul 2019 16:33:48 +0200 Joomla! - Open Source Content Management da-dk sa@24net7.com (klogkost) K-vitamin kan redde dig fra tidlig død - men ikke som kosttilskud https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/1436-k-vitamin-kan-redde-dig-fra-tidlig-dod-men-ikke-som-kosttilskud.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/1436-k-vitamin-kan-redde-dig-fra-tidlig-dod-men-ikke-som-kosttilskud.html

Persille og spinat har et højt indhold af K-vitamin, der ligesom magnesium er forbundet med en lavere risiko for tidlig død - men ikke hvis næringsstofferne kommer fra kosttilskud.
]]>
red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Wed, 01 May 2019 06:09:24 +0200
pH-værdier i udvalgte fødevarer https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/1008-ph-vaerdier-i-udvalgte-fodevarer.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/1008-ph-vaerdier-i-udvalgte-fodevarer.html
Abrikos nektar 3.78
Abrikoser 3,30-4,80
Abrikoser, pureret 3,42-3,83
Agurker 5,12-5,78
Agurker, dild pickles 3,20-3,70
Agurker, syltede 4,20-4,60
Ahornsirup 5.15
Ananas3,20-4,00
Appelsiner, Florida 3,69-4,34
Appelsinjuice, Californien 3,30-4,19
Appelsinjuice, Florida 3,30-4,15
Artiskokker 5,50-6,00
Artiskokker, dåse, syrnet 4,30-4,60
Artiskokker, Jerusalem, kogte 5,93-6,00
Asparges 6,00-6,70
Aubergine 4,5-5,3
Avocadoer 6,27-6,58
Babymajs 5.20
Bambusskud 5,10-6,20
Bananer 4,50-5,20
Blomkål 5.6
Blommer, blå 2,80-3,40
Blommer, røde 3,60-4,30
Blåbær, frosne 3,11-3,22
Blåbær, Maine 3,12-3,33
Broccoli 6,30-6,85
Brombær, Washington 3,85-4,50
Bønner 5,60-6,50
Bønner, grønne 5.6
Bønner, gule voks 5,30-5,70
Bønner, lima 6.50
Bønner, kidney 5,40-6,00
Bønner, soja 6,00-6,60
Bønner, sort 5,78-6,02
Bønner, svinekød & tomatsauce 5,10-5,80
Cactus 4.70
Cantaloupe 6,13-6,58
Citronsaft 2,00-2,60
Druer, Concord 2,80-3,00
Druer, kernefri 2,90-3,82
Druer, Niagara 2,80-3,27
Eddike 2,40-3,40
Eddike, cider 3.10
Ferskner 3,30-4,05
Figner, Calamyrna 5,05-5,98
Fire bønne salat 5.6
Frugt cocktail 3,60-4,00
Gelé, frugt 3,00-3,50
Granatæble 2,93-3,20
Grapefrugt 3,00-3,75
Græskar 4,990-5,50
Gulerødder 5,88-6,40
Hindbær 3,22-3,95
Jordbær 3,00-3,90
Kartofler 5,40-5,90
Ketchup 3,89-3,92
Kirsebær, Californien 4,01-4,54
Kirsebær, Royal Ann 3,80-3,83
Kirsebær, rød, vand pack 3,25-3,82
Kål 5,20-6,80
Kål, grøn 5,50-6,75
Lime 2,00-2,80
Limesaft 2,00-2,35
Loganbær 2,70-3,50
Løg 5,37-5,85
Løg, gul 5,32-5,60
Løg, syltede 3,70-4,60
Majs 5,90-7,50
Mango, grøn 5,80-6,00
Mango, moden 3,40-4,80
Marmelade, frugt 3,50-4,50
Melon, honning dug X2,93-3,20
Mint gelé 3.01
Nektariner 3,92-4,18
Okra, kogte 5,50-6,60
Oliven, grønne fermenteret 3,60-4,60
Oliven, sort 6,00-7,00
Oliven, sorte 6,00-7,50
Palm, hjerte 6.7
Papaya 5,20-6,00
Pastinak 5,30-5,70
Peberfrugter, grøn 5,20-5,93
Peberrod, jord 5.35
Pebre 4,65-5,45
Persimmons 4,42-4,70
Pickles, frisk 5,10-5,40
Pimiento 4,40-4,90
Porrer 5,50-6,17
Pærer, Bartlett 3,50-4,60
Rabarber 3,10-3,40
Radiser, hvid 5,52-5,69
Radiser, rød 5,85-6,05
Roer 5,30-6,60
Roer, dåse, syrnet 4,30-4,60
Rosenkål 6,00-6,30
Rødløg 5,30-5,90
Selleri 5,70-6,00
Spinat 5,50-6,80
Squash, agern, kogte 5,18-6,49
Squash, gul, kogte 5,79-6,00
Squash, hvid, kogte 5,52-5,80
Surkål 3,30-3,60
Svampe 6,00-6,70
Svesker 3,63-3,92
Søde kartofler 5,30-5,60
Tofu (sojabønnemasse) 7.2
Tomater 4,30-4,90
Tomater, vin modnet 4,42-4,65
Tomatillo 3.83
Tomatjuice4,10-4,60
Tomatpasta3,50-4,70
Tomatpuré 4,30-4,47
Tre-bønne salat 5.40
Vandmelon 5,18-5,60
Zucchini, kogte 5,69-6,10
Æble - Golden Delicious 3.6
Æble - Jonathan 3.33
Æble - Delicious 3.9
Æble - McIntosh 3.34
Æble - Winesap 3.47
Æble, bagt med sukker 3,20-3,55
Æble, spise 3,30-4,00
Æblejuice 3,35-4,00
Æblemos 3,10-3,60
Ærter, Garbanzo 6,48-6,80
Ærter, konserves 5,70-6,00

]]>
red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Mon, 06 Oct 2014 17:52:45 +0200
Blåbær - vitaminer og mineraler https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/749-blabaer-vitaminer-og-mineraler.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/749-blabaer-vitaminer-og-mineraler.html red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Mon, 03 Mar 2014 15:57:37 +0100 ADT - Anbefalet Daglig Tilskud af vitaminer og mineraler https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/239-adt-anbefalet-daglig-tilskud-af-vitaminer-og-mineraler.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/239-adt-anbefalet-daglig-tilskud-af-vitaminer-og-mineraler.html Anbefalet Dagligt Tilskud VitaminerBørn under 10 årBørn over 10 år og voksne Vitamin A 400 µg 800 µg Vitamin B1 0,7 mg 1,4 mg Vitamin B2 0,8 mg 1,6 mg Vitamin B6 0,8 mg 2 mg Vitamin B12 1 µg 1 µg Folsyre 75 µg 200 µg Niacin 9 mg 18 mg Pantothensyre 2 mg 6 mg Biotin 8 µg 150 µg Vitamin C 40 mg 60 mg Vitamin D 10 µg 5 µg Vitamin E 5 mg 10 mg Vitamin K 30 µg 90 µg

Mineraler

    Calcium 600 mg 800 mg Phosphor 470 mg 800 mg Magnesium 85 mg 300 mg Jern 8 mg 14 mg Zink 5 mg 15 mg Kobber 0,34 mg 0,9 mg Jod 70 µg 150 µg Mangan 1,2 mg 1,8 mg Chrom 11 µg 25 µg Selen 20 µg 40 µg Molybdæn 17 µg 45 µg ]]>
simonadrian59@hotmail.com (Super User) Vitaminer Mon, 06 Aug 2012 17:08:19 +0200
B9-vitamin indhold https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/211-b9-vitamin-indhold.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/211-b9-vitamin-indhold.html B9-vitamin (Folat) indhold Fødevareµg/100g Gær 4000 Kyllingelever 2700 Okselever 2300 Kalvelever 1701 Bovril 1040 Marmite 1010 Svinelever 1000 Sojamel 800 Andelever 738 Torskelever på dåse 300 Sojabønner 280 Grønkål 270 Broccoli 239 Cornflakes 223 Kørvel 220 Spinat 220 Persillerod, rå 180 Kikærter 180 Tang 180 Leverpostej 170 Blomkål 165 Karry, pulver 154 Asparges 150 Salat 142 Salat, Romaine 136 Rosenkål 130 Fladbrød 128 Peanuts, (ristet og saltet) 124 Jordbær 117 Dild 116 Persille 116 Knækbrød 111 Karse, 110 Jordnød 106 Hvidløg 103 Kartoffelchips, grove 101 Bønnespirer 100 ]]> red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Fri, 20 Jul 2012 14:38:50 +0200 B7-vitamin indhold https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/210-b7-vitamin.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/210-b7-vitamin.html B7-vitamin (Biotin) indhold Fødevaremg/100g Kyllingelever 210 Gær 200 Peanuts, (ristet og saltet) 114 Rå æggeblomme 60 Sojabønner 60 Svinelever 44 Østers 41 Kalvelever 39 Grønkål 36 Jordnødder 34 Okselever 33 Æg 25 Leverpostej 24 Havregryn 19 Valnød 19,0 Svinehjerter 18,2 Champignon 16 Flæskesvær 14 Torskerogn 13 Mayonnaise 12 Spegepølse 7 Makrel i tomat 7 Røget makrel 7 Grahamsmel, fuldkornshvedemel 7 Rasp 6,2 Pop corn 6,1 Brie, Camembert etc 6,0 Grahamsbrød 6 Banan 5,5 Wienerpølse 5,2 Røget sild 5,1 Kuller 5 Rødtunge 5 ]]> red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Fri, 20 Jul 2012 14:05:22 +0200 B5-vitamin indhold https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/209-b5-vitamin-indhold.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/209-b5-vitamin-indhold.html B5-vitamin (Pantothensyre) indhold Fødevaremg/100g Gær 11,0 Kalvelever 8,0 Okselever 7,7 Svinelever 6,4 Andelever 6,18 Kyllingelever 6,0 Æggeblomme 4,40 Kalvenyre 4,0 Kalvehjerter 2,8 Svinehjerter 2,50 Gule ærter 2,00 Champignon 2,0 Torskerogn på dåse 1,97 Kartoffelmos pulver 1,86 Sojamel 1,8 Ost, blå- og hvidskimmel, Danablu, Roquefort 1,73 Kogt hummer 1,63 Leverpostej 1,6 Æg 1,6 Havregryn 1,50 Jomfruhummer 1,50 Havregryn, ikke beriget 1,50 Let leverpostej 1,45 Camembert, feta, 1,36 Teblade 1,3 Peanuts, (ristet og saltet) 1,22 Kylling 1,2 Avocado 1,1 Brune ris 1,10 Grønkål 1,00 Broccoli 1,0 ]]> red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Fri, 20 Jul 2012 13:54:30 +0200 Vitamin-oversigt https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/208-vitamin-oversigt.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/208-vitamin-oversigt.html Vitamin-oversigt VitaminAnbefalet daglig dosis/ maximalt indtagMangelsygdommeOverdosis problemerMadkilder Vitamin A
Fedtopløselig 900 µg/3,000 µg Natteblindhed, Hyperkeratosis og Keratomalacia Hypervitaminosis A Appelsin, gule frugter, blad grøntsager, gulerødder, squash, spinat, lever

Vitamin B1

Vandopløselig

1.2 mg/? Beriberi, Wernicke-Korsakoff syndrom, der forårsager synsforstyrrelser og halsbrand Træthed eller muskelafslappende i store doser. Svinekød, havregryn, brun ris, grøntsager, kartofler, lever, æg

Vitamin B2

Vandopløselig

1.3 mg/? Ariboflavinosis, der medfører hævelser i munden og ondt i halsen   Mejerivarer, bananer, popcorn, grønne bønner, asparges

Vitamin B3

Niacin

Vandopløselig

16.0 mg/35.0 mg Diarre, demens og i alvorlige tilfælde dødelig Leverskade ved doser på over 2g/dag Kød, fisk, æg, mange grøntsager, champignon, nødder

Vitamin B5

Pantothenic acid

Vandopløselig

5.0 mg/? Paræstesi, der får nerver til at give en prikkende fornemmelse, som hvis en arm sover Diarre og muligvis kvalme og halsbrand. Kød, broccoli, avocado

Vitamin B6

Pyridoxine, pyridoxamine, pyridoxal

Vandopløselig

1.3–1.7 mg/100 mg Anæmi, perifer neuropati Forstyrrelse af balancen, nerveskader ved doser over 100 mg/dag. Kød, grøntsager, nødder, bananer

Vitamin B7

Biotin

Vandopløselig

30.0 µg/? Dermatitis, enteritis   Rå æggeblomme, lever, jordnødder, nogle grøntsager

Vitamin B9

Folic acid, folinic acid

Vandopløselig

400 µg/1.000 µg Megaloblast and Deficiency during pregnancy is associated with birth defects, such as neural tube defects Kan skjule symptomer  vitamin B12 mangel; Bladgrøntsager, pasta, brød, kornl, lever

Vitamin B12

Cyanocobalamin, hydroxycobalamin, methylcobalamin

Vandopløselig

2.4 µg/? Anæmi Muligvis acne-lignende udslæt. Kød og andre animalske produkter

Vitamin C

Ascorbic acid

Vandopløselig

90.0 mg/2,000 mg Skørbug Et forsøg med høje doser C-vitamin blev afbrudt da det syntes at medføre flere tilfælde af prostatakræft.   Frugter og grøntsager, lever

Vitamin D

Cholecalciferol

Fedtopløselig

5.0 µg–10 µg/50 µg Engelsk syge og knogleskørhed Der er adskillige undersøgelser, der forsøger at vise at D-vitamin i store doser kan medføre hjertekar-problemer, men forskerne strides Fisk, æg, lever, champignons

Vitamin E

Tocopherols, tocotrienols

Fedtopløselig

15.0 mg/1,000 mg Mangelsymptomer er meget sjældne; mild anæmi hos nyfødte. Hjerteproblemer er observeret i et stort studie Mange frugter og grøntsager

Vitamin K

phylloquinone, menaquinones

Fedtopløselig

120 µg/? Blødninger Øget koagulation af blodet hos patienter, der tager warfarin. Bladgrøntsager som spinat, æggeblomme, lever ]]>
red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Fri, 20 Jul 2012 10:11:29 +0200
B3-vitamin indhold https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/207-b3-vitamin-indhold.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/207-b3-vitamin-indhold.html B3-vitamin (Niacin) indhold Fødevaremg/100g Marmite 103 Bovril 102 Gær 43,3 Oksehjerte 40,8 Kalvehjerte 32,7 Koffeinfri kaffe, instant 28,5 Kaffe, instant 25,8 Jordnød 24,2 Okselever 22,0 Jordnøddesmør 21,3 Teblade 21,2 Svinelever 21,0 kalvelever 19,7 Tun i vand 17,9 Tun i olie 17,1 Peanuts, (ristet og saltet) 16,2 Kyllingelever 15,0 Friturestegt kylling 13,8 Tun 13,7 Kylling 13,6 Røget laks 13,5 Tun i tomat 13,3 Røget makrel 13,3 Hornfisk 12,5 Fasan 12,3 Kalkunkød 11,6 Regnbueørred 11,5 Svinefilet 11,4 Makrel 11,2 Gravad laks 10,7 Sojamel 10,7 Tørrede koriander 10,7 Hønsekød 10,5 Svinekotelet 10,1 Oksekød 10,0 Nakkekoteletter 9,87 Osso-buco 9,83 Sardin, i olie 9,13 Makrel i tomat 9,10 Parmesan, revet 8,95 Kogt hamburgerryg 8,93 Kyllingelår 8,73 Røget skinke 8,73 Røget sild 8,50 Bacon i skiver 8,23 Andebrystkød 8,07 Svinemørbrad 8,03 Hakket kalkunkød 8,00 Parmesan, camembert 7,94 ]]> red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Fri, 20 Jul 2012 09:46:11 +0200 B12-vitamin indhold https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/205-b12-vitamin-indhold.html https://klogkost.dk/fakta/vitaminer/205-b12-vitamin-indhold.html B12-vitamin indhold Fødevaremg/100g Okselever 110 Kalvelever 60 Andelever 54,0 Gåselever 54,0 Svinelever 40 Oksenyre 31 Gedde 24 Hønelever 23 Kalvenyre 23 Røget torskelever 22 Kyllingelever 21 Stenbiderrogn 17,7 Østers 17,2 Svinenyre 17 Torskerogn på dåse 15,0 Krabbekløer 13,5 Kalvehjerte 12,0 Sardin i olie 11,5 Leverpølse 11,0 Torskelever på dåse 10,6 Muslinger 10,2 Oksehjerte 10,0 Kippers i olie 10,0 Røget sild 10,0 Røget makrel 9,91 Leverpostej 9,9 Paté, pålæg 9,9 Let leverpostej 8,9 Makrel 8,40 Sardin i tomat 7,8 Marineret sild 7,35 Hummer 6,3 Kryddersild 6,2 Laks 6,2 Spegesild 6,1 Makrel i tomat 5,98 Røget ål 5,8 Røget laks 5,0 Oksetunge 4,9 Tun 4,8 Regnbueørred 3,0 Skrubbe 3,00 Tun i vand 2,82 Hornfisk 2,7 Afpudset oksemørbrad 2,38 Tun i tomat 2,20 Tun i olie 2,20 Havkat 2,2 Hakket oksekød 2,1 Æg 2,0 Kalkunkød 2 Frosne rejer 1,7 Spegepølse 1,7 Roastbeef 1,7 Brie, Danbo, Elbo, faste oste, parmesan 1,60 Hakket kalkunkød 1,6 Rødspætte 1,59 ]]> red@klogkost.dk (Redaktionen) Vitaminer Fri, 20 Jul 2012 09:26:58 +0200