Få styr på jetlag med den rigtige mad

Lider du af jetlag kan du ved at spise rigtigt sætte gang i processer, der synkroniserer kroppens døgnrytme til den nye verdensdel.

 

Mad nærer ikke blot kroppen, men påvirker også dens indre biologiske ur, som regulerer mange aspekter af menneskelig adfærd, daglige rytme og biologi.

Det indre ur som vi også kalder døgnrytmen spiller en vigtig rolle for vores søvn, sovetider, årvågenhed, og timingen af visse fysiologiske processer. Kroppens døgnrytme sikrer maksimal aktivitet for gener på passende tidspunkter af dagen, så vores og andre organismers kan tilpasse sig jordens rotation.

"Kronisk desynkronisering mellem fysiologiske og miljømæssige rytmer nedsætter ikke kun vores fysiologiske præstation, men indebærer også en betydelig risiko for forskellige sygdomme som diabetes, hjertekar-sygdomme, søvnforstyrrelser, og kræft," siger Dr. Makoto Akashi fra Yamaguchi University i Japan, der har fået offentliggjort en undersøgelse om emnet i tidsskriftet Cell Reports.

Her viser forskerne hvordan indstilling af uret gennem diæt kan hjælpe patienter med forskellige forhold og at insulin kan nulstille uret.

Døgnrytmen påvirkes af to væsentlige faktorer. Lys og mad.

Hvordan lyset påvirker kroppens døgnrytme har forskerne efterhånden godt styr på, men forståelsen af den måde, den reagerer på mad, er i bedste fald kvalificeret gætværk.

Nulstiller døgnrytmen

Den japanske undersøgelse har gennem eksperimenter med cellekulturer og museforsøg opdaget, at insulin, der er et hormon, som udskilles fra bugspytkirtlen som respons på fodring, kan være involveret i at nulstille døgnrytmen.

"Insulin kan påvirke visse relevante vævstyper, der kan aktivere synkronisering mellem måltiderne og vævsfunktioner, hvilket fører til en effektiv fordøjelse og absorption," siger han.

"Kort sagt kan insulin synkronisere mavens ur med måltiderne."

Forskerne mener at deres resultater giver værdifulde oplysninger om, hvordan du kan justerer døgnrytmen ved at manipulere med kosten.

"For eksempel bør en flymiddag beriges med ingredienser, der fremmer insulinproduktionen, hvilket kunne føre til at det indre ur stilles frem, mens morgenmaden skulle bestå af mad, der gør det modsatte," siger Dr. Akashi.

Insulinproduktionen sættes især hurtigt igang af hvidt brød, hvide ris og pasta samt slik. Også stivelsesholdige grøntsager som kartofler, majs og pastinak har det man kalder et højt glykæmisk index, som diabetikere bruger til at justere deres blodsukker efter.

Resultaterne tyder derfor også på, at justering af døgnrytmen gennem maden næppe fungerer godt hos personer med insulinresistens, som er årsag til diabetes.

Spørgsmålet er så om flyselskaberne fremover ændrer serveringen eller modtager særlige bestillinger om specielle jetlag-måltider, hvor man får serveret en stor bøf til morgenmad og pasta-retter til aftensmad.