Har du sovet dårligt i nat, så er du mere tilbøjelig til at spise usundt.

Dårlig søvn får din hjerne til at kræve junkfood

 

Sover du dårligt bliver du mere tilbøjelig til at spise junkfood, viser nye scanninger af hjerneaktiviteten.

Aktiviteten i hjernens frontallap, der styrer komplekse beslutninger, falder hvis man har sovet dårligt, mens aktiviteten i hjernens beløninningscentre stiger.

Det viser en ny undersøgelse fra University of California i Berkeley, der har undersøgt sammenhængen mellem søvn og valg af fødevarer. Resultaterne kaster nyt lys over sammenhængen mellem dårlig søvn og fedme.

Ved hjælp af såkaldt funktionel magnetisk resonans (fMRI) scannede forskerne hjernerne hos 23 raske unge voksne, først efter en normal nattesøvn og derefter efter en søvnløs nat.

Resultatet af scanningerne efter en søvnløs nat viste, at deres behov for belønning var steget, mens deres evne til at tage smarte beslutninger var faldet og det er formentlig årsagen til at de efterfølgende valgte at spise mere usundt.

"Vi har opdaget, at regioner i hjernen, der er nødvendige for komplekse afgørelser bliver sløvet af mangel på søvn, mens mere primale hjernestrukturer, der styrer motivation og lyst, forstærkes," siger Matthew Walker, der er professor i psykologi og neurovidenskab og hovedforfatter på undersøgelsen, der netop er offentliggjort i tidsskriftet Nature Communications.

Trætte og overvægtige

"Mad med højt kalorieindhold blev også betydeligt mere eftertragtet, når deltagerne led af søvnmangel. Denne kombination af ændret hjerneaktivitet og beslutningstagning kan hjælpe med at forklare, hvorfor mennesker, der sover mindre også har tendens til at være overvægtige eller fede," tilføjer han

Tidligere undersøgelser har knyttet dårlig søvn til større appetit, især for søde og salte fødevarer, men de seneste resultater giver en særlig indsigt i hjernemekanismerme bag de dårlige madvalg efter en søvnløs nat, pointerer Walker.

I undersøgelsen målte forskerne hjerneaktiviteten hos deltagerne mens de blev vist en serie på 80 billeder af mad, som de blev bedt om at bedømme. Som et ekstra incitament, fik de den mad, scanningerne viste at de havde mest lyst til.

Madbilleder varierede fra jordbær, æbler og gulerødder til burgere, pizza og donuts og det var de tre sidstnævnte, der var de mest populære valg efter en søvnløs nat.

Walker glæder sig over at resultaterne viser at en god nats søvn er en faktor, der kan hjælpe overvægtige til at spise sundere, fordi de bedre er i stand til at følge sunde beslutninger.