Din søvn er afhængig af dit kalorieforbrug

Hvor mange kalorier, du spiser, har tilsyneladende indflydelse på hvor længe du sover.
 

Dårlig søvn er tegn på at du spiser for ensartet og drikker for lidt vand.

Søvn er ligesom ernæring og fysisk aktivitet en afgørende faktor for sundhed og velvære. Med den stigende forekomst af fedme og dens konsekvenser, er søvnforskere begyndt at udforske de faktorer, der er medskyldige i vægtøgning og i sidste ende fedme.

Nu viser en ny undersøgelse fra Perelman School of Medicine ved University of Pennsylvania for første gang, at visse næringsstoffer kan spille en rolle for kort og lang søvn, og at mennesker, der spiser en varieret kost  har de sundeste søvnmønstre.

Den nye forskning er offentliggjort i tidsskriftet Appetite.   "Selv om mange af os selv erkender, at der er en sammenhæng mellem, hvad vi spiser, og hvordan vi sover, er der meget få videnskabelige studier, som har undersøgt denne sammenhæng," siger Michael A. Grandner, ph.d., fra Center for Sleep and Circadian Neurobiology på Penn.

"Generelt ved vi, at de, der rapporterer mellem 7 - 8 timers søvn hver nat har størst sandsynlighed for at opleve en bedre overordnet sundhedstilstand og velvære, så vi stillede simpelthen spørgsmålet:

"Er der forskelle i kosten hos dem, der sover i kort tid, længere tid eller sover gennemsnitligt?"  

For at besvare dette spørgsmål, analyserede forskerholdet data fra 2007-2008 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES), hvor små 10.000 amerikanere blev spurgt om både deres madvaner, søvnmønstre og andre sundhedsrelaterede emner.

Forskerne fokuserede på undersøgelsens spørgsmål om, hvor meget søvn hver deltager rapporterede at de fik hver nat for at opdele deltagerne i forskellige søvnmønstre:

  • Meget Kort (<5 timer per nat)
  • Kort (5-6 timer per nat)
  • Standard (7-8h per nat)
  • Lang (9 timer eller mere per nat)

NHANES-deltagerne gennemgik desuden deres dagskost i alle detaljer med specielt uddannet personale.

Dette omfattede alt fra opgørelser over lejlighedsvise glas vand til at udfylde detaljerede optegnelser over alle dele af hvert måltid. Med disse data afgjorde Penn-forskerne om deltagernes søvn adskilte sig fra de 7-8 timer standard-søvn i forhold til hvert enkelt næringsstof og det samlede kalorieindtag.  

Forfatterne fandt, at det samlede kalorieindtag varierede på tværs af grupper. Folk, der sov 5-6 timer indtog flest kalorier, efterfulgt af folk med 7-8 timers søvn og folk, der sov allermindst (mindre end 5 timer). Folk, der sov mest, havde det mindste kalorie-indtag.

Kostvariationen var højest hos standard-gruppen (7-8 timers søvn) og lavest hos personer med meget kort søvn (mindre end 5 timer).

Desuden var der forskelle mellem grupperne for mange typer af næringsstoffer, herunder proteiner, kulhydrater, vitaminer og mineraler.  

Afgørende næringsstoffer

I en statistisk analyse, fandt forskerholdet, at der var en række afgørende kostforskelle, men disse skyldtes stort set et par vigtige næringsstoffer.

De fandt, at meget kort søvn var forbundet med mindre indtag af postevand, lycopen, som findes i rød-og orange-farvede frugter og grøntsager, samt det samelde indtag af kulhydrater.

Kort søvn (5-6 timer) var forbundet med mindre C-vitamin, for lidt postevand, selen (findes i nødder, kød og skaldyr) og lutein / zeaxanthin (findes i grønne bladgrøntsager).

Lang søvn var forbundet med mindre indtag af theobromin (findes i chokolade og te), dodecansyre (et mættet fedt) cholin (findes i æg og fedt kød), samlet mængde kulhydrater og alkohol.  

"Samlet set adskiller folk, der sover 7 - 8 timer hver nat, sig fra folk, der sover mindre eller mere med hensyn til deres kost.

Vi fandt også, at kort og lang søvn er forbundet med mindre kostvariation," siger Dr. Grandner.

"Vi ved stadig ikke om folk, hvis de ændrer deres kost, også vil kunne ændre deres søvnmønster? Dette vil være et vigtigt område at udforske fremadrettet da vi ved, at kort søvn er forbundet med vægtøgning og fedme, diabetes og hjerte-kar-sygdom. Vi ved også, at det kan have negative helbredsmæssige konsekvenser at sove for længe . Hvis vi kan identificere den ideelle blanding af næringsstoffer og kalorier, som kan sikre en sund søvn, har vi måske fået et middel til at få bugt med nogle af de problemer, der øger risikoen for fedme og hjertekarsygdomme."