10 madråd mod søvnproblemer

Der er en tydelig forbindelse mellem, hvad du spiser og hvordan du sover. Her er listen over hvilken mad, du bør spise for at opnå den bedste hvile, og hvilken du bør undgå, hvis du vil stå udhvilet op næste morgen.

En snack på sengekanten

Hvis du har problemer med at falde i søvn er det en god ide at få lidt i maven inden du lægger dig til at sove.

Men brug nu ikke det som en undskyldning for at gå amok.

Et lille måltid vil være godt for dit fordøjelsessystem, vil gøre dig veltilpas og i stand til at sove roligt ind.

Spiser du for stort og tungt inden sengetid opnår du det modsatte.

Nul burgere og chips

Alt for fedtholdige fødevarer er på mange måder usunde.
Forskerne har fundet frem til, at de ikke bare påvirker din vægt.

Fed mad går også ud over din søvn, som bliver afbrudt og er af dårlig kvalitet, hvis du spiser op til sengetid.

Pas på den skjulte koffein

En kop kaffe inden man skal ind at se dyner er en rigtig dårlig ide. Det ved de fleste.

Og selv små mængder af koffein kan forstyrre søvnen, så du skal også være opmærksom på de skjulte koffeinkilder som chokolade, cola, te og tilmed koffeinfri kaffe.

Hvis du vil sove bedre, bør du skære ned på dit generelle indtag af koffein og helt undgå det i timerne inden du skal i seng.

Medicin kan indeholde koffein

Både håndkøbs- og receptpligtig medicin kan indeholde koffein.

Det kan være smertestillende præparatet, vægttabspiller eller hoste- og førkølelsesmedicin.

Disse og flere andre præparater kan indeholde mere koffein end en kop kaffe.

Tjek etiketten for at se, om din medicin kan forstyrre din søvn eller medføre, at du ikke kan falde i søvn.

Hold igen med proteinerne

Mens proteiner er en vigtig del af kosten i dagtimerne, er det en god ide at begrænse indtaget af proteiner inden sengetid.

Proteinrige fødevarer som f.eks. en bøf er sværere at fordøje, og de indeholder aminosyren tyrosin, som sætter hjerneaktiviteten i gang.

Drop de proteinrige snacks før sengetid og vælg i stedet et lille stykke ost og f.eks. søvndyssende kulhydrater som i en kiks.

Varm mælk

Mormors gamle råd om varm mælk med honning, holder bare. Mælkeprodukter indeholder en aminosyre (tryptofan), som fremmer søvnen.

Andre fødevarer, der har samme aminosyre er fjerkræ, bananer, havre og altså også honning.

Husk kulhydraterne

Som supplement til tryptofan-holdige fødevarer som ovenstående, øger kulhydrater den søvndyssende virkning.

Et rigtig godt måltid lige inden sengetid er en snack, hvor du både får kornprodukter og mælk eller f.eks. yoghurt og kiks eller en ostemad.

  • 1
  • 2