Søvnige børn spiser mere usundt og risikerer både overvægt og hjertekarsygdomme.

For lidt søvn gør børn overvægtige

Hvis børn får for lidt søvn har de både en øget risiko for overvægt, dårlige madvaner og en øget risiko for hjertekarsygdom. 

 

Det viser et nyt studie fra Forskningscenter OPUS på Københavns Universitet, hvor forskere har undersøgt sammenhængen mellem søvn og sundhed blandt mere end 600 børn i 10 års alderen. Forskerne ønskede at efterprøve om dårlig søvn fører til overvægt ved at se på, om den dårlige søvn var forbundet med en uhensigtsmæssig kost.

"Vores undersøgelser viser, at de børn som sov kortest tid, og som havde den mest uregelmæssige søvn hen over ugen, var dem som drak flest sukkersødede drikkevarer og spiste de mest energitætte fødevarer – såsom slik og fastfood. Og det øger det naturligt nok risikoen for overvægt," fortæller Mads Fiil Hjorth, der forsker i fysisk aktivitet, søvn og fedme ved Forskningscenter OPUS. Han har netop fået offentliggjort resultaterne i det anerkendte tidsskrift International Journal of Obesity.

Studiet påviste en højere forekomst af overvægtige børn blandt dem, der havde de dårligste søvnvaner: Jo kortere søvn, desto mere fedt på kroppen. Blandt de undersøgte børn svarede en forskel på en times søvn til en forskel på 1,5 kg fedt på kroppen.

Øget risiko for hjertekarsygdom

Forskerne undersøgte også om dårlig søvn i sig selv er forbundet med øget risiko for hjertekarsygdomme i ellers sunde og raske 8-11 årige danske børn.

I studiet blev over 600 børn fra 3. og 4. klasse udstyret med en aktivitetsmåler (accelerometer) i to gange otte nætter. De bar aktivitetsmåleren ved starten af projektet og igen ved projektets afslutning seks måneder senere. Måleren estimerede blandt andet børnenes søvnlængde. Disse målinger blev sammenholdt med børnenes kostindtag, kropsfedt og risiko for hjertekarsygdomme.

Den mest tankevækkende opdagelse var, at de børn som nedsatte deres søvnlængde henover de 6 måneder også var de børn, som øgede deres risiko for at få hjertekarsygdomme senere i livet, siger Mads Fiil Hjorth.

Mads Fiil Hjorth understreger dog, at denne øgede risiko stammer fra en kun lettere forhøjet sammensat score bestående af blandt andet taljeomkreds, blodtryk samt fedt-, insulin- og sukkerniveauerne i blodet. Disse parametre anses for skadelige i høje niveauer blandt voksne. Hvorvidt lettere forhøjede niveauer blandt ellers sunde og raske skolebørn har betydning årtier senere er ikke fuldstændig kortlagt.

Men selvom der er tale om en interessant sammenhæng snarere end en egentlig kvantificering af problemet, så understreger vores resultater, hvor vigtigt det er, at børn får tilstrækkelig søvn - uden store ugentlige udsving, siger Mads Fiil Hjorth.

National Sleep Foundation i USA anbefaler, at børn mellem 5 og 12 år sover mindst 10 timer pr. nat. Blandt de undersøgte børn sov lidt over halvdelen mindre end 10 timer pr. nat.