Blommer og fersknerDet er ikke ligegyldigt hvilke frugter du spiser, hvis du vil tabe dig. Blommer og ferskner giver en højere mæthedsfølelse.

Blommer og ferskner slanker mere end æbler og pærer

Spiser du frugter for at tabe dig er det smartere at spise blommer og abrikoser end æbler og pærer.

 

Indholdet af glukose er nemlig højere end indholdet af fruktose i blommer og abrikoser, mens det er omvendt i æbler og pærer.

Og i en ny undersøgelse konstaterer forskere at mens glukose fremmer mæthedsfølelesen, så har fruktose ingen effekt på følelsen af mæthed.

Både glukose og fruktose er i lighed med galaktose såkaldte monosaccharider, der findes i større elller mindre omfang i de fleste planter. De tre sukkerarter går direkte i blodet og tilfører kroppen energi. Almindeligt hvidt sukker er en blanding af fruktose og glukose.

Men ved hjælp af magnetisk resonans har forskere nu fundet ud af, at mens glukose nedsatte blodgennemstrømningen og aktiviteten i områder af hjernen, der regulerer appetiten, så havde fruktose ingen effekt. Det samme kunne måles gennem spørgeskemaer, hvor deltagere konstaterede større mæthed efter at have indtaget glukose end ved indtagelse af fruktose.

"Det øgede forbrug af fruktose er direkte parallelt med den stigende forekomst af fedme, og højt fruktose-indhold i kosten menes at fremme vægtøgning og insulinresistens.

Mindre blodgennemstrømning fra glukose

Fruktose er årsag til mindre stigninger i mæthedshormoner end glukose, og fruktose får gnavere til at spise mere, hvorimod glukose fremmer deres  følelse af mæthed," skriver undersøgelsens hovedforfatter Dr. Kathleen A. Page fra Yale University School of Medicine, New Haven.

Hvordan denne adfærd hos dyr kan sammenlignes med menneskers reaktioner har dog ikke stået helt klart.

Derfor gennemførte forskerne fra Yale en undersøgelse for at studere neurofysiologiske faktorer, der kan ligge til grund for sammenhænge mellem fruktose-indhold og vægtøgning.

Læs også: 16 timers faste er sundt og slanker

I undersøgelsen deltog 20 raske voksne frivillige, der gennemgik to MR-scanninger i forbindelse med at de indtog en drik med fructose eller glucose. Målet for scanningerne var at se om der var nogen ændringer i blodgennemstrømningen af hypothalamus, hvor f.eks. hjernens tilfredsheds-, sult- og mæthedsfølelser er centreret.  

Forskerne fandt, at der var en markant større reduktion i blodgennemstrømningen efter glukose-indtagelse i forhold til fruktose indtagelse.

Læs også: Proteinerne sender besked om mæthed

"Glucose-indtagelse reducerede aktiviteten i hypothalamus, iso, og striatum - hjerneområder, der regulerer appetitten, motivation og belønningsopfattelse."  

"De forskellige reaktioner på fruktose var forbundet med en lavere insulin-produktion. hvilket formentlig betyder at problemet med fruktose ikke skyldes at stoffet har problemer med at komme fra blodet ind i hjernens centre."

Sukkerindhold i udvalgte frugter (g/100g)
Frugt Kulhydrat-
indhold
Total
sukkerarter
Fruktose-
indhold
Glukose-
indhold
Fructose-Glucose
forhold
Æbler 13.8 10.4 5.9 2.4 2.0
Abrikoser 11.1 9.2 0.9 2.4 0.7
Bananer 22.8 12.2 4.9 5.0 1.0
Figner, tørrede 63.9 47.9 22.9 24.8 0.93
Vindruer 18.1 15.5 8.1 7.2 1.1
Ferskner 9.5 8.4 1.5 2.0 0.9
Pærer 15.5 9.8 6.2 2.8 2.1
Ananas 13.1 9.9 2.1 1.7 1.1
Blommer 11.4 9.9 3.1 5.1 0.66