Overraskende mad, der kan støtte din slankekur

Et stykke chokolade til morgenmad hjælper tilsyneladende på det langsigtede vægttab.
 

Chokolade, is, og en rød bøf kan hjælpe dig til at tabe dig. Det handler om at stille sulten på de rigtige tidspunkter og forstå kroppens metabolisme

1. Is er en god kilde til calcium, som er vigtig - især for kvinder - af mange årsager. Undersøgelser har vist en sammenhæng mellem reduceret vægt og en passende, daglig indtagelse af calcium. Når kroppen ikke får en tilstrækkelig mængde calcium, får det fedtceller til at fylde mere ved at lagre fedt. Men det er kun hvis du ikke får tilstrækkeligt calcium i den daglige mad, at du kan påstå at du spiser is for at tabe dig.

2. Chokolade: Spiser du noget sødt til morgenmad - eksempelvis en chokolade eller et par småkager - reducerer du din madlyst senere på dagen. Det har i et israelsk forsøg vist sig at hjælpe på den langvarige effekt af en slankekur. Mens en gruppe på diæt, der ikke spiste en dessert til morgenmad, begyndte at tage på igen efter otte måneder, fortsatte en gruppe, der desuden spiste en lækkerbidsken hver morgen, deres vægttab, selvom de spiste dobbelt så mange kalorier til morgenmad.

3. Rødt oksekød har i årevis været betragtet som en årsag til såvel kræft, som hjertekar-problemer. Men en bøf er ikke nødvendigvis en katastrofe for din slankekur. En god udskæring kan være lige så fedtfattig som et kyllingebryst uden skind. Oksekød har ingen kulhydrater, men er mættede med proteiner, som holder sulten stangen og vedligeholder muskelmassen, der forbrænder kalorier for at få energi.

Læs også: 4 grunde til at din slankekur kikser

I en undersøgelse fra Illinois universitet satte man to grupper til at spise den samme mængde kalorier, men den ene gruppe spiste dobbelt så meget protein og fedt som den anden. Fordelingen var henholdsvis: Gruppe A: 40% kulhydrater, 30% protein, 30% fedt Gruppe B: 55% kulhydrater, 15% protein, 15% fedt.   Resultaterne af undersøgelsen var overraskende! Selv om det faktiske vægttab var ens efter 4 måneder, havde gruppe A tabt 22 procent mere kropsfedt end gruppe B. Og efter 12 måneder havde deltagerne i gruppe A tabt 38 procent mere kropsfedt end gruppe B.

4. Pasta er ofte en af de madvarer, der bliver droppet i slankekure på grund af det de mange kulhydrater, men prøv istedet at skifte til grovpasta. Undersøgelser viser at personer, der spiser grov pasta flere gange dagligt har nemmere ved at tabe sig. Et studie viser ligefrem at man især taber mavefedt ved at spise groft pasta eller brød.

Læs også: Sådan slanker du dig nemmere efter overgangsalderen

5. Ost er også rig på calcium, der ifølge forskernes teori sætter gang i forbrændingen. Man skulle tro at calcium-piller så ville være perfekte til en slankekur, men sådan fungerer det ikke. Calcium skal tilsyneladende indtages som mad for at medføre en slankeeffekt. Men gå så vidt mulig efter en fedtfattig ost.

6. Æg har i årtier været til debat på grund af kolesterol-indholdet og risikoen for hjertekar-problemer. Men nyere forskning viser at et æg om dagen er i orden for de fleste - og hvis du spiser det til morgenmad, så stiger dine chancer for at tabe dig. Æg er fyldt med proteiner, som det tager kroppen lang tid at fordøje. Og hvis du spiser mange proteiner om morgenen så spiser du mindre resten af dagen.

7. Chili con carne kan være slankende, hvis du kun tilføjer meget magert oksekød (som du eventuelt selv har hakket) og til gengæld laver den meget stærk. Chili kan sætte fut i dit hjerte og dermed sætte gang i fordøjelsen. Desuden er såvel kød som bønner fulde af proteiner, der tager tid at fordøje.