Kontroller din vægt med ingefær

En morgenmad med ingefærs-te kan gøre det nemmere at kontrollere sin vægt.Hvis du spiser ingefær om morgenen, har du en bedre chance for at kontrollere vægten.

En ny undersøgelse offentliggjort i magasinet Metabolism viser, at hvis du inkluderer ingefær i din morgenmad, har du mulighed for at begrænse din sult resten af dagen og på den måde potentielt medvirke til generelt at holde vægten nede.

For overvægtige mænd er en morgendrik med ingefær forbundet med at de er mindre sultne og spiser mindre mad senere på dagen.

Forskere ved Columbia University og New York Obesity Reseach Center gav 10 sunde, men overvægtige mænd en almindelig morgenmad kombineret med henholdsvis ingefær-te med 2 gram tørret ingefærpulver og den samme morgenmad med almindeligt varmt vand.

Og forskerne målte bl.a. følelsen af sult efter at have spist, de forbrændte kalorier. De fandt, at hverken energiforbrug eller blodglukose, insulin eller triglycerider blev påvirket. Det gjorde til gengæld mæthedsfølelsen.

Mere forskning er nødvendig for at forstå betydningen af ingefær i forbindelse med vægtkontrol, men forskerne kunne konkludere, at også pulveriseret ingefær i kosten kan have en lille, men signifikant effekt på, hvordan maden forarbejdes i kroppen, og at ingefæren har indflydelse på følelsen af mæthed. Og så skal det nævnes, at der ikke er fundet nogen bivirkninger ved ingefær.