Effektiv slankekur: Spis wienerbrød til morgenmad

Et æble. Nej tak, jeg er på slankekur. En ny undersøgelse tyder på at det giver større mening at spise wienerbrød end frugt til morgenmad.Spis et stykke chokolade, et wienerbrød eller andet dessert til morgenmaden og du har større chance for at din slankekur medfører varigt vægttab.

Det viser en undersøgelse, der blev præsenteret i går på The Endocrine Society 's 94. årsmøde i Houston, Texas.

- Målet med en slankekur bør ikke kun være vægttab, men også reduktion af sult og trang, og dermed sikre at man ikke tager på igen, siger Dr. Daniela Jakubowicz, der er overlæge ved Tel Aviv University har Wolfson Medical Center i Holon, Israel.

Dobbelt så meget morgenmad

Sammen med hendes kolleger har hun studeret næsten 200 diabetiske, overvægtige voksne, der tilfældigt blev udvalgt til at spise en af to slankediæter. Begge diæter havde det samme antal daglige kalorier - omkring 1.600 for mænd og 1.400 for kvinder - men adskilte sig først og fremmest i sammensætningen af morgenmaden.

Den ene gruppe fik en lav-kulhydrat kost, med en morgenmad der indeholdt kun 304 kalorier og kun 10 gram kulhydrater.

Den anden gruppe spiste en morgenmad på 600 kalorier med 60 gram kulhydrater, og fik bl.a. en lille dessert enten en chokolade, en doughnut, en cookie eller kage.

Begge diæter indeholdt protein (såsom tun, æggehvider, ost og fedtfattig mælk) til morgenmad, men morgenmaden med desserten havde 45 gram protein, 15 gram mere end lav-kulhydrat-morgenmaden.

Dessertspisere fortsatte vægttabet

Halvvejs gennem den otte-måneders undersøgelse, havde deltagerne i begge grupper i gennemsnit tabt 15,1 kg per person, hvilket Jakubowicz mener viser, at "begge diæter var lige effektive."

Men i de sidste fire måneder af undersøgelsen, genvandt den lav-kulhydrat-gruppen i gennemsnit 11,6 kg per person, mens deltagere, der spiste dessert til morgenmaden tabte yderligere 6,9 kg hver, rapporterede forfatterne.

Desuden rapporterede forsøgspersonerne, der spiste dessert til morgenmaden, at de følte mindre sult og trang til lækkerier sammenlignet med den anden gruppe.

Forsøgspersonernes maddagbøger viste, at morgenmadsgruppen med desserten var bedre til at overholde deres kaloriebegrænsning.

Kvinder, der spiste dessert med morgenmaden, fik lov til at spise 500 kalorier til frokost og omkring 300 kalorier til aftensmad. Mænd i denne gruppe kunne spise en frokost på 600 kalorier og op til 464 kalorier til aftensmad.

Yderligere viste undersøgelser af deltagerne at niveauet af ghrelin, det såkaldte "sult hormon" faldt langt mere efter morgenmaden med dessert end i lavkulhydrat-morgenmaden: 45,2 procent mod 29,5 procent.

Morgenmadens sammensætning afgørende

Jakubowicz mener at de gode resultater for dessert-morgenmaden kan tilskrives timing og sammensætning. Hun siger, at kostens høje proteinindhold reducerede sulten, kombinationen af protein og kulhydrater øgede mætheden, eller følelsen af mæthed, og desserten reducerede trangen til søde, stivelsesholdig eller fed mad.

Disse lyster opstår ofte, når en diæt begrænser slik og sødt, og kan resultere i at man kompenserer ved at spise fedende fødevarer, der ikke er tilladt på diæten, forklarer hun.