Melatonin findes hovedsageligt i frugt og grønt, men også i frø, nødder, rødvin, kaffe og te.

Melatonin beskytter mod fedme og diabetes

Spiser du meget mad med et højt melatonin-indhold kan det ikke bare hjælpe dig til at sove bedre, men også beskytte mod fedme og diabetes 2.

 

Det tyder i hvert fald nye forsøg fra universitetet i Granada i samarbejde med La Paz Universitetshospital i Madrid og University of Texas, San Antonio i USA, hvor forskere har konstateret, at melatonin kan formindske antallet af frie radikaler, der øger risikoen for inflammation, kræft og hjertekar-problemer.

Melatonin skabes hovedsageligt af vores egen krop, når vi befinder os i totalt mørke. Det er et hormonalt signal, der i løbet af natten sikrer at vores krop har en fornuftig døgnrytme. Melatonin er således afgørende for vores søvn, energiniveau og stofskifte.

Den nye undersøgelse bekræfter, at tilskud ned melatonin til unge fede rotter med diabetes 2, svarende til hvor meget et menneske kunne spise, forbedrer mitokondriernes funktion ved en bedre udnyttelse af ilt, der formindsker niveauet af frie radikalers stress og forhindrer ødelæggelse af den mitokondrielle membran.

Resultaterne er offentliggjort i det ansete tidsskrift Pineal Research og bekræfter andre lignende undersøgelser foretaget af de samme forskere i løbet af de sidste tre år.

Både de udviklede lande og udviklingslandene oplever i øjeblikket en betydelig stigning i fedme og diabetes 2. Denne stigning skyldes en dårlig tilpasning af de menneskelige gener til en moderne livsstil med eet stillesiddende arbejde, større forbrug af kalorierig mad og konstant kunstig belysning, som reducerer vort melatoninniveau.

I tilfælde af fedme, fungerer vore mitokondrier, der kan beskrives som vore cellers kraftværker, ikke korrekt og derfor accelerer deres programmerede ødelæggelse kaldet apoptose. Dette fører til insulinresistens og den efterfølgende udvikling af diabetes 2.

Vigtigt med totalt mørke

"Melatonin er et naturligt stof, der findes i planter, dyr og mennesker, og det virker som et hormonelt signal, der frigives i løbet af natten for at etablere døgnrytmen," siger professor Ahmad Agil fra Farmacologsk afdeling og Neuroforsknings Instituttet ved universitetet i Granada.

Hos mange bliver denne proces ofte afbrudt pga. kunstig belysning i løbet af natten, hvilket reducerer vor egen melatoninproduktion - for eksempel har mange mennesker en uvane med at sove med deres lamper, TV eller deres computere tændt, eller med gardinerne fratrukket.

"Det er blandt de mange grunde til at det er vigtigt at forsøge at sove i absolut mørke, for at undgå indblanding i genereringen af melatonin."

Melatonin er både en kraftig antioxidant og anti-inflammatorisk, som er grundlaget for den beskyttende virkning i forhold til stofskiftet.

"Melatonin findes især i grøntsager, krydderier, urter, te, kaffe, frugt, frø og nødder. Dette er en af de vigtigste grunde til den slags mad er særlig sund."