Sådan skal du tabe dig efter overgangsalderen

De fleste kan tabe sig relativt hurtigt, når de går på slankekur, men taber så pusten på lang sigt. Og den mekanik er endnu værre for kvinder efter overgangsalderen.

Det understreger en ny undersøgelse fra University of Pittsburgh, der offentliggøres i september-udgaven af Journal of Academy of Nutrition and Dietetics, hvor chefforskeren Bethany Barone Gibbs forklarer, at flere faktorer modvirker et langsigtet vægttab.

- Ikke alene bliver motivationen mindre efter at du begynder at tabe dig, men der er også fysiologiske ændringer, bl.a. et nedsat stofskifte og en stigning i appetit-relaterede hormoner. Hjerneforskere har fundet ud af at vores belønning ved at spise og motivation til at spise øges, når vi har tabt os.

Kombineret med den naturlige energi reduktion hos kvinder efter overgangsalderen, er det yderst vanskeligt for ældre kvinder at tabe sig og bevare vægttabet.

Traditionelle adfærdsmæssige behandlinger for fedme, der fokuserer på kalorieindtag, har vist dårlige resultater på lang sigt.

Forskerne fra Pittsburgh forsøgte derfor at finde ud af, om ændringer i spise-adfærd eller bestemte fødevarer var forbundet med vægttab efter seks og 48 måneder hos en gruppe af overvægtige postmenopausale kvinder.

Kun desserter på fødselsdage

I alt 508 kvinder blev tilfældigt delt op i to grupper. Den ene gruppe mødtes regelmæssigt med ernæringseksperter, fysiologer og psykologer under hele forsøget. Deres mål var at reducere fedt og kalorieindtag, øge forbruget af frugt, grøntsager og fuldkorn, og regelmæssigt dyrke moderat motion. Den anden gruppe blev tilbudt et seminar, ledet af eksperter i kvinders sundhed, men blev ikke specifikt undervist i vægttab.  

Forskerne fandt, at de madvaner, der er forbundet med vægttab indtil seks måneder krævede færre desserter og stegt mad, færre sodavand, mere fisk og færre restaurantbesøg.

Efter fire år var de vigtigste madvaner for at vedligeholde eller fortsætte et vægttab, at spise færre desserter og drikke færre sodavand. Men at spise mere frugt og grønt og samtidig mindre kød og ost var desuden vigtige for et langsigtet vægttab.

Dr. Barone Gibbs forklarer, at det næppe er bæredygtig på lang sigt at spise færre stegte fødevarer.

"Folk er så motiverede, når de starter på en slankekur. Folk kan beslutte sig for ikke at spise kager og se kiloene rasle af. At spise frugt og grøntsager gør ikke en lige så så stor forskel i dit kalorieindtag. Men den lille ændring kan hjælpe på lang sigt, fordi det ikke er lige så svært som at opgive pommes frites for evigt. "

Resultaterne tyder på, at et færre desserter og sukkersødede drikkevarer konsekvent medfører kort-og langsigtede vægttab, samtidig med at flere frugter og grøntsager og mindre kød og oste yderligere kan sikre et langsigtet vægttab.

Kvinder der har passeret overgangsalderen bør satse på flere frugter og grøntsager i maden og måske nøjes med at skære lidt ned på kødet.

Desserterne må være forbeholdt fødselsdage (kun din egen) og juleaften.