Gravid kvinde med vitaminer på tallerken.Du kan få tilstrækkkeligt omega-3 fedtsyrer ved at spise fisk to-tre gange om ugen eller spise kosttilskud.

Fiskeolie kan reducere risiko for fødselsdepression

Er du gravid er det vigtigt at spise fisk eller spise kosttilskud med omega-3 både af hensyn til dit barns udvikling, men også af hensyn til dig selv.

 

For lave niveauer af omega-3 fedtsyrer menes nemlig at kunne medføre fødselsdepression.

Kvinder er udsat for størst risiko for depression i deres fødedygtige år, og fødslen af et barn kan udløse en depressiv episode hos sårbare kvinder.

En fødselsdepression skaber desuden udviklings-og sundhedsmæssige problemer for barnet.

Læs også: 19 råd til gravide: Det må du ikke spise

"Litteraturen viser, at der kunne være en sammenhæng mellem graviditet, omega-3 og den kemiske reaktion, der gør det muligt for serotonin, som regulerer føleleser, at blive frigivet i vores hjerner," siger Gabriel Shapiro  fra University of Montreal og Forskningscenter ved Sainte-Justine Mother and Child Hospital.

Han har gennemgået eksisterende forskningsresultater og nyligt fået udgivet en artikel om emnet i Canadian Journal of Psychiatry.

Forbliver lavt efter fødslen

Da omega-3 overføres fra moderen til hendes foster og senere til hendes spædbarn via amning, falder hendes omega-3-niveau under graviditeten, og forbliver lavt i mindst seks uger efter fødslen.

Og foruden de specifikke biologiske omstændigheder hos gravide kvinder, indtager de fleste mennesker ikke tilstrækkelige mængder af omega-3.

Læs også: Æg under graviditeten sikrer dit barn mod psykiske lidelser

"Forskningen tyder på, at nye screenings strategier og forebyggende praksis kan være nyttig," siger Shapiro, der pointerer, at undersøgelsen er foreløbig og at yderligere forskning vil være nødvendig for at tydeliggøre forbindelsen og afdække årsagerne til det.

Læs også: Den rette kost kan afhjælpe spædbarnskolik