Sådan ser man, hvis man har fremskreden AMD, der er en af de mest almindelige aldersbetingede øjensygdomme.

Spinat kan beskytte dine øjne mod AMD

 

C- og E-vitaminer samt vigtige mineraler i blandt andet spinat kan beskytte mod øjensygdommen AMD, mens omega-3 fedtsyrer ikke synes at være afgørende.

Det viser en ny amerikansk offentligt støttet undersøgelse af muligheden for at reducere risikoen for AMD (aldersrelateret makular degeneration) gennem kosten og kosttilskud.

Allerede i 2001 fastslog en offentlig undersøgelse, at daglige høje doser C- og E-vitamin, beta-caroten og mineralerne zink og kobber var vigtige for at bremse AMD, hvor synsfeltets centrum bliver udflydende og til sidst medfører blindhed.

Men i de mellemliggende år har der været undersøgelser, der viser at omega-3 fedtsyrer også havde indflydelse på risikoen samtidig med at store mængder beta-caroten muligvis kan medføre lungekræft. Zink har desuden vist sig at medføre maveproblemer hos nogle mennesker.

Fakta om AMD

Mere end 4.000 mennesker i alderen 50-85 år, som var i risiko for fremskreden AMD deltog i undersøgelsen fordelt på 82 kliniske centre i hele USA. Optikere vurderede risikoen for at udvikle fremskreden AMD delvist ved at kigge efter gule aflejringer kaldet drusen i nethinden. Fremkomsten af små drusen er en normal del af aldring, men tilstedeværelsen af større drusen indikerer AMD og risiko for tilhørende synstab. Med alderen begynder nethinden at nedbryde i områder, hvor store drusen er til stede under en proces kaldet geografisk atrofi. AMD kan også anspore væksten af nye blodkar under nethinden, som kan lække blod og væske, hvilket resulterer i pludselig tab af synet. Disse to former for AMD er ofte omtalt som tør AMD og våd AMD.

Derfor har forskerne gennemført et nyt studie over fem år, hvor personer med begyndende AMD blev inddelt i fire grupper, der fik forskellige variationer af de oprindelig anbefalede kosttilskud, som bestod af 500 milligram C-vitamin C, 400 mikrogram E-vitamin, 15 milligram beta-caroten, 80 milligram zink og 2 milligram kobber.

Beta-caroten kan erstattes

Udover en gruppe (1) der fik den oprindelige dosis (OD), fik en gruppe (2) OD uden beta-caroten, en tredje gruppe (3) fik OD med kun 25 milligram zink og en fjerde gruppe (4) fik OD uden beta-caroten og kun 25 milligram zink.

Deltagerne i hver af de fire grupper fik desuden tilføjet et af fire ekstra tilskud af enten

  1. 1000 milligram omega-3
  2. 10 milligram lutein og 2 milligram zeaxanthin
  3. Omega-3 samt lutein og zeaxanthin
  4. Placebo

Lutein og zeaxanthin er karotenoider, en klasse plantebaserede vitaminer, der indeholder beta-caroten, og begge findes i bladgrøntsager som f.eks spinat og broccoli, og ophobes i nethinden. Tidligere undersøgelser har antydet, at en kost med et højt indhold af lutein, zeaxanthin, og omega-3 fedtsyrer beskytter synet.

Men på baggrund af fem års test hvor deltagerne har spist kosttilskuddene hver dag, konkluderer forskerne at der ikke er nogen større effekt af at ændre den oprindelige anbefaling.

Der var ingen samlede yderligere fordel ved at tilsætte omega-3 fedtsyrer eller lutein og zeaxanthin til den oprindelige dosis. Men forskerne fandt nogle forbedringer, da de analyserede to undergrupper af deltagere: Gruppe 2, der ikke fik beta-caroten, og gruppe b, der fik lutein og zeaxanthin i deres kost.

"Da vi kiggede på netop de deltagere i undersøgelsen, der fik lutein og zeaxanthin, men ingen beta-caroten, svarende til gruppe 2b, var deres risiko for at udvikle fremskreden AMD i løbet af studiets fem år reduceret med omkring 18 procent, sammenlignet med deltagere, der fik den oprindelige dosis, " siger Dr. Emily Chew.

"Yderligere analyse viste, at deltagere der næsten ikke spiste lutein og zeaxanthin ved undersøgelsen start, men kom i lutein og zeaxanthin-gruppen, havde en 25 procent mindre tilbøjelighed til at udvikle fremskreden AMD sammenlignet med deltagere, der ikke fik lutein og zeaxanthin."

10 råd mod AMD

Øjenlægen Chris A. Knobbe, der er specialist i operation for grå stær og har speciale i medicinske øjensygdomme, opstiller disse 10 råd til at undgå og reducere risikoen for AMD:

  1. Drop smøgerne. Punktum.
  2. Spis masser af mørke, grønne bladgrøntsager - som rå spinat. Bare en halv kop rå spinat tre gange om ugen er godt.
  3. Tag en multivitamin / multimineral kosttilskud, medmindre din læge tilråder andet.
  4. Spis fisk eller tag en fiskeolie kapsel. Jeg anbefaler at tage to fiskeolie kapsler hver dag på dage du ikke spiser fisk.
  5. Motioner regelmæssigt og sørg for en sund vægt.
  6. Spis frugter og nødder dagligt.
  7. Reducer raffinerede kulhydrater (fødevarer med et højt glykæmisk indeks).
  8. Kontroller dit blodtryk og kolesterol. Regelmæssig motion og vægtkontrol kan hjælpe med at styre dit blodtryk og kolesterol.
  9. Bær egnede solbriller udendørs for at blokere UV-og blåt lys, der kan forårsage øjenskader.
  10. Gå til regelmæssige øjenundersøgelser.