3 ting du skal undgå for at undslippe depressionen

Hold dig fra alkohol, hvis du er deprimeret.Ligesom noget mad kan få dig i godt humør, er der også både mad og drikke, som kan ødelægge selv det mest sprudlende overskud.

Depression og det du spiser og drikker er tæt forbundet. Her er 3 ting, du skal holde dig fra, hvis du er bange for at humøret kan ryge:

  1. Undgå mad med mættet fedt
    Mættet fedt er dårligt for dit hjerte ligesom det forbindes med visse typer kræft. Men nu mener forskere også, at mættet fedt kan sættes i forbindelse med depression. Denne opfattelse kom først frem i forbindelse med en undersøgelse, hvor man fulgte 348 mennesker mellem 24 og 81 år. En diæt med begrænset indtag af mættet fedt over 6 uger medførte sjældnere tilfælde af depression.
  2. Begræns indtaget af alkohol
    Umiddelbart kan alkohol få dig til at føle dig godt tilpas, men i virkeligheden kan det også medføre depression. I små doser, kan alkohol medføre en kortvarig oplevelse af let eufori. Men sandheden er, at alkohol er en kemisk påvirkning, som lægger et humørmæssigt låg på den menneskelige hjerne og som påvirker alle nerveceller.

    Afhængigt af, hvor meget alkohol, man har drukket, kan sindsstemningen hurtigt ændre sig fra at man føler sig afslappet til at man oplever overdrevne følelser og svækket koordination. Det er ikke et tilfælde, at depression ofte optræder samtidig med misbrug af alkohol.
  3. Hold igen med kaffen
    Koffein, som man især får via kaffedrikkeri, kan medføre irritabilitet på flere forskellige måder:
    • Hvis du drikker kaffe så sent på dagen, at det forstyrrer din nattesøvn, er der større risiko for, at du er småsur og udmattet indtil du igen får en god nats søvn.
    • Koffein i store mængder kan også give dig et kunstigt skub af overdreven energi, som så ofte ender med, at du bliver mere træt og humørmæssigt nede end ellers.

    Nogle mennesker er mere følsomme end andre overfor de dårlige virkninger ved koffein. Hvis du er følsom overfor koffein, nedsæt da antallet af daglige kopper kaffe, the og sodavand for at se, om det hjælper dig med at få et bedre humør og energiniveau. Undgå især kopperne sent på dagen.