Frugt og grønt gør unge gladere og mere energiske

Æbler og andre frugter og grøntsager højner ikke bare humøret, men gør også unge mere energiske.
 

Æbler, gulerødder og andet frugt og grønt gør unge roligere, gladere og mere energiske. Det kan være afgørende for både uddannelse, karakterer og jobmuligheder.

Det viser ny forskning fra University of Otago, hvor forskere har undersøgt unges madvaner og deres daglige sindstilstand.

I alt 281 unge med en gennemsnitsalder på 20 år gennemførte en internetbaseret daglig maddagbog i 21 på hinanden følgende dage. Forud for dette, udfyldte deltagerne et spørgeskema med oplysninger om deres alder, køn, etnicitet, vægt og højde.  

Hver aften loggede deltagerne ind og bedømte, hvordan de følte ved hjælp af ni positive og ni negative adjektiver. De skulle også besvare fem spørgsmål om, hvad de havde spist den dag. Specifikt blev deltagerne bedt om at rapportere indtagelsen af frugt (undtagen frugt juice og tørret frugt), grøntsager (ekskl. juice), og flere kategorier af usunde fødevarer som kiks / småkager, kartoffelchips, og kager / boller.  

Undersøgelsen, der bliver offentliggjort i dag i British Journal of Health Psychology, viste en stærk daglig sammenhæng mellem mere positivt humør og et større indtag af frugt og grøntsager, som ikke kunne ses i forhold til andre fødevarer.  

Bedre humør dagen efter

"På dage, hvor folk spiste mere frugt og grønt, rapporterede de at de følte sig roligere, gladere og mere energiske end de normalt gjorde," siger Dr. Tamlin Conner fra Institut for Psykologi, der sammen med Dr. Caroline Horwath og Bonnie White fra Otago Institut for Human Ernæring står bag undersøgelsen.  

For at forstå årsagssammenhængen - om den positive følelse fik de unge til at spise sundt eller omvendt - gennemførte Dr. Conner og hendes team yderligere analyser og fandt, at frugt og grøntsager forudsagde et bedre humør næste dag, hvilket tyder på, at sunde fødevarer kan forbedre stemningen. Denne sammenhæng blev registreret uanset om deltagerne var overvægtige eller ej.  

"Efter yderligere analyse konstaterede vi, at de unge skal spise omkring syv til otte portioner frugt og grønt om dagen for at opnå en meningsfuld positiv forandring. En portion frugt eller grønt er ikke så stor som man tror, men svarer til det der kan passe ind i din håndflade, eller en halv kop," siger Dr. Conner.  

Hun tilføjer, at selv om deres forskning viser en lovende forbindelse mellem sunde fødevarer og godt humør, er yderligere forskning nødvendig.