Frugter og grøntsager gør dig lykkeligere

Jo mere frugt og grønt du spiser, des lykkeligere bliver du.

 

Det viser en undersøgelse fra University of Warwick i Englnd og University of Queensland i Australien, som, i et af de første store videnskabelige forsøg på at udforske psykologisk velvære ved frugt og grønt, viser, at man bliver mere lykkeligere for hver enkelt ekstra portion, man spiser.

Forskerne konkluderede, at folk, der ændrer deres indtag fra næsten ingen til otte portioners frugt og grønt om dagen, vil blive lige så tilfredse med livet som hvis en arbejdsløs kom i arbejde. Forbedringer i trivselen fandt sted inden for 24 måneder.

Undersøgelsen fulgte mere end 12.000 tilfældigt udvalgte mennesker, der blev bedt om at skrive maddagbøger og fik deres psykologiske velbefindende målt. 

Forskerne fandt store positive psykologiske fordele inden for to år en forbedret kost.

"At spise frugt og grønt øger tilsyneladende vores lykke langt hurtigere end det forbedrer menneskers sundhed. Folks motivation til at spise sund mad er svækket af, at fysiske helbredsfordele, som at beskytte mod kræft, først viser sig årtier senere. Men de psykiske forbedringer af at spise flere frugter og grøntsager er næsten øjeblikkelig," siger professor Andrew Oswald, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet American Journal of Public Health.

Forskerne fandt, at lykken øges trinvist for hver ekstra daglige portion frugt og grønt op til otte daglige portioner. Undersøgelsen er baseret på maddagbøger hos 12,385 tilfældigt udvalgte australske voksne. Forskerne har justeret deltagernes lykke og tilfredshed med tilværelsen i forhold til folks skiftende indkomster og personlige forhold.

"Måske vil vores resultater være mere effektive end traditionelle forsøg på at overbevise folk om at spise en sund kost. Der er en umiddelbar psykologisk fordel her og nu ved at spise frugt og grøntsager - ikke bare en lavere helbredsrisiko årtier senere," siger dr. Redzo Mujcic, som er forskningsstipendiat ved University of Queensland.

Søvnproblemer | 01. maj 2014

Kirsebærsaft kan forbedre din søvn

Et glas kirsebærsaft morgen og aften kan sikre op til halvanden times længere og bedre…

Forfatterne fandt, at ændringer i indtaget af frugt og grønt kunne forudsige senere ændringer i lykke og tilfredshed med livet selv om de tog højde for mange andre påvirkninger, herunder ændringer i folks indkomster og livsomstændigheder.