Åhh, en enkelt pizza-slice kan vel ikke betyde noget. Nej, bare det ikke er hver dag. Den nye undersøgelse viser at for meget ekstra fedt og sukker i mellemmåltider øger risikoen for fedtlever og det farlige fedt omkirng organerne.

Mellemmåltider øger risikoen for fedtlever

Mellemmåltider medfører ikke bare mere af det farlige fedt omkring maven, men også en højere risiko for fedtlever.

 

Det viser en hollandsk undersøgelse, hvor forskere desuden konstaterer, at det ikke har betydning for mavefedtet om man hælder mere op på tallerkenen.

Forskerne mener tværtimod at deres resultater er en indikation om at man skal holde sig fra mellemmåltider og nøjes med tre hovedmåltider.

Undersøgelser viser en sammenhæng mellem fedme og ophobning af abdominalt fedt (det farlige mavefedt omkring organerne) og fedt i leveren, hvilket gør ikke-alkoholisk fedtlever sygdom til en af de mest almindelige sygdomme i leveren.

"Amerikanske børns kalorieindtag består for op til 27 procent vedkommende af snacks med højt fedt- og sukkerindhold," siger undersøgelsens hovedforfatter dr. Mireille Serlie fra Academic Medical Center i Amsterdam i Holland.

"Vores undersøgelse kigger på om mange måltider inklusive mellemmåltider øger leverfedt og mavefedt mere end tre hovedmåltider gør."

Undersøgelsen er baseret på 36 normalvægtige mænd, der tilfældigt blev sat på en hyperkalorie kost eller en afbalanceret kost i seks uger. Forskerne målte deres triglycerid-niveau i leveren og abdominal fedt ved hjælp af MRI-scanninger samt insulinfølsomheden før og efter diæten.

Deltagerne på hyperkalorie diæten spiste 3 hovedmåltider sammen med ekstra kalorier fra drikkevarer med højt fedt- eller sukkerindhold - enten med eller mellem hovedmåltiderne for på den måde at kunne vurdere om måltidernes størrelse eller antallet af måltider havde betydning for lever- og mavefedt.

Resultaterne viste ikke overraskende, at en kalorierig diæt øgede BMI, men også at indholdet af triglycerider i leveren kun steg ved at spise flere måltider, ikke bare ved at spise større måltider.

"Vores undersøgelse giver det første bevis på, at man øger risikoen for at få fedtlever ved at spise mange måltider, ikke ved at spise store måltider uanset om man tager på. Disse resultater tyder på, at man ved at skære ned på mellemmåltider og holde sig til tre afbalancerede måltider hver dag på lang sigt kan reducere forekomsten af fedtlever, der ikke skyldes alkoholmisbrug," mener Dr. Serlie.