Kostfibre ændrer bakteriekulturen i tarmene

Groft rugbrød fuldt af kostfibre kan medføre en sundere bakteriekultur i dine tarme, som måska kan hindre udvikling af såvel diabetes som diverse inflammatoriske tarm-sygdomme.Jo mere rugbrød, du spiser, jo større er din chance for at undgå både type 2-diabetes, fedme og forskellige mavetarm-sygdomme.

Når kostfibrene gærer i tarmene, produceres der kortkædede fedtsyrer og andre metabolitter, der har mange sundhedsmæssige fordele.

Det understreger en undersøgelse fra University of Illinois, der viser at kostfibre fremmer gavnlige bakterier i tarmen.

- Når vi forstår, hvad slags fibre, der bedst plejer disse sundhedsfremmende bakterier, bør vi være i stand til at ændre ubalancer, for at støtte og forbedre mavetarm-systemets sundhed, siger Kelly Swanson, der er professor i dyrevidenskab.

Hjælper ikke kun på afføringen

- Vores forskning tyder på, at kostfibre er godt for mere end afføringen, altså at de hjælper maden med at bevæge sig gennem tarmene, tilføjer han.

- Desværre spiser folk kun omkring halvdelen af de 30-35 gram dagligt fiber, der anbefales. Forbrugerne bør huske at læse næringsdeklarationen og vælge fødevarer, der har højt fiberindhold, hvis de vil have en større chance for at undgå bl.a. mavetarm-sygdomme, siger Swanson.

I et placebo-kontrolleret, dobbelt-blindt interventionsstudie, fik 20 raske mænd med et gennemsnitligt fiberindtag på 14 gram om dagen, tilbudt ekstra snackbarer af forskellige typer.

Kontrolgruppen fik snackbarer uden fiber, mens en anden gruppe spiste snacks, der indeholdt 21 g polydextrose, som er et fiber-tilsætningsstof, og en tredje gruppe modtog snackbarer med 21 g opløseligt majsfiber.

Efter 16-21 dage indsamlede forskerne afføringsprøver fra deltagerne og via microbiel DNA fra prøverne, kunne de identificere bakterier.

DNAet blev derefter underkastet 454 pyrosekventering - en teknik, der giver et øjebliksbillede af alle bakterietyper i prøven.

Påvirkede væld af bakterier

Begge typer fibre påvirkede et væld af bakterier. Hos de deltagere, der havde fået opløseligt majsfiber, øgedes Lactobacillus, en bakterie, der ofte anvendes som et probiotikum pga. dets gavnlige virkninger på tarmen.

Ifølge Swanson var de forskydninger i bakteriekulturer, der opstod, da flere og forskellige typer af fibre blev indtaget, det modsatte af hvad man kan finde hos en person, der har et dårligt fungerende mavetarm-system.

Det får ham til at tro, at der er nye muligheder for at bruge præ-og probiotika til at fremme mavetarm-systemets sundhed.

- For eksempel er en type bakterier, der trivedes som et resultat af de fibre vi gav i denne undersøgelse i sig selv anti-inflammatorisk.

- Deres vækst kan enten stimuleres ved hjælp af præbiotika og fødevarer, der fremmer bakteriernes vækst, eller probiotika fødevarer, der indeholder den levende mikroorganisme, siger han.