tarmgrafikKræft i tarmen kan reduceres markant med selv nogle små madændringer.

Madændring kan reducere kræftrisiko med 70 procent

Hvis man frygter at få tarmkræft, er der rigtig meget at hente ved at spise og drikke fornuftigt. Visse fødevarer kan i sig selv reducere risikoen med mange procent.

 

Forskerne mener, at bare ved at du foretager moderate ændringer i kosten og livsstilen, kan du forhindre 70 pct. af risikoen for at få tarmkræft.

Beskyt dig selv ved at indarbejde disse ændringer:

Bønner, ærter og andre fødevarer med højt indhold af folat

Er nogen i din familie ramt af tarmkræft, er din risiko større, og du bør sørge for at få rigtig mange af disse fødevarer. Fibre indeholder også store mængder folat, der er et B vitamin, som beskytter dine DNA celler mod ødelæggelse. En undersøgelse fra Harvard University af næsten 89.000 kvinder med en familiedisposition for at få tarmkræft og som spiste tilstrækkeligt folat dagligt, viste at deres risiko var mere end 52 pct. lavere end blandt kvinder, som ikke spiste tilstrækkeligt. Spiser du f.eks. to kopper med bønner, ærter eller spinat og to appelsiner om dagen, er du ved at have dækket dit behov. Og husk, at det også kan betale sig at få nok folat, også selvom du ikke er arveligt disponeret. Flere undersøgelser viser, at det sænker din risiko med omkring 40 pct.

Gå efter: Forsøg at få 400 mikrogram folat om dagen. Du får måske allerede tilstrækkeligt, f.eks. hvis du spiser en multivitaminpille dagligt, eller at du starter dagen med et glas orangejuice. Men du kan også få dit behov dækket ved at spise mindst 5 portioner af fuldkorn hver dag sammen med 7 til 10 portioner frugt og grønt. Mindst en af disse portioner skal være mørke bladgrøntsager eller bælgplanter som bønner og kikærter.

Tips: Broccoli har dobbeltvirkning overfor kræft. Grønsagen indeholder folat, men har ligesom andre korsblomstrede grøntsager også en særlig evne til at modvirke tumorer.

Mælk

Mælk har mange gode virkninger for kroppen. Men udover f.eks. at styrke knoglerne, kan mælken virke som beskyttelse mod tarmkræft. Data fra mere end en halv million mennesker, viste, at hvis man drikker mindst et glas mælk om dagen, sænker man risikoen for at cancer i tarmen og endetarmen med 15 pct. Hvis du drikker to glas dagligt, falder din risiko yderligere 12 pct.

Gå efter: Drik mindst 250 milliliter om dagen.

Tips: Fordi mættet fedt er forbundet med tumorers evne til at vokse, bør du drikke fedtfattig mælk.

Korsblomstrede grøntsager

Disse grøntsager (f.eks. broccoli, bønnespirer, blomkål, kål, grønkål, pastinak, majroer og kålrabi) er blandt de stærkeste cancer-fightere i haven. De indeholder en mængde elementer, som nedbryder kræftrisici før canceren når at sætte sig i kroppen og medføre de livsfarlige ødelæggelser af cellerne. Flere undersøgelser har vist, at mennesker, som spiser korsblomstrede grøntsager kun har den halve risiko for at udvikle tarmkræft sammenlignet med dem, der ikke spiser nogen overhovedet. Hvis du holder af at lægge kød på grillen, så bør du indtænke grøntsager i menuen. Elementer i korsblomstrede grøntsager modvirker de kræftfremkaldende elementer i grillet kød.

Gå efter: Spis mindst 4,5 kop korsblomstrede grøntsager hver uge.

Læs også: E-vitaminer kan både forebygge og fremkalde kræft

Høje fiberindhold, fuldkorn, frugt og grøntsager

Diskussionen om fibre beskytter mod tarmkræft eller ej bølger mellem forskerne. Men selv om der er videnskabelig uenighed, opfordrer specialisterne stadig til at spise mere end de 15 gram fibre, man typisk spiser. Fibre sætter farten op på fødens rejse gennem fordøjelsessystemet, så de kræftfremkaldende stoffer, du evt. har spist, får ikke tilstrækkelig tid til at skade dine tarme. Og når det er fordøjet med tarmens bakterier, dannes forbindelse, som beskytter mod kræftfremkaldende galdesyrer, der også dannes under fordøjelsen. En stor undersøgelse, European Prospective Investigation of Cancer and Nutrition, viste, at mennesker, som spiser mange fibre, har 40 pct. mindre risiko for at udvikle cancer. Det er bedre at få fibre fra mad end at få dem som kosttilskud, fordi det endnu ikke er afdækket, om beskyttelsen kommer fra fibrene selv eller fra de andre næringsstoffer, som fiberrig mad indeholder.

Gå efter: Mellem 25 og 35 gram fibre dagligt. Hvis du spiser 3 portioner fuldkorn, som f.eks. en sandwich lavet af fuldkornsbrød plus en halv kop brune ris og 3-4 kopper frugt og grøntsager. For at være på den sikre side, sørg for også at spise bælgfrugter, nødder, frø og korn.

Gurkemeje

Dette krydderi er meget almindeligt i det indiske køkken. Det naturlige gule farvestof i gurkemeje, som hedder curcumin, bliver anset for at have en super anti-cancer funktion. Det er stærkt anti-inflammatorisk, og kan undertrykke den inflammation, som regnes for at bidrage til tumorernes vækst. Curcumin hjælper også med at modvirke ødelæggelsen af cellerne og til at reparere den skade, der allerede er sket. Laboratorieundersøgelser viser også, at dette krydderi stopper væksten og spredningen af cancerceller.

Gå efter: Der findes ingen officiel anbefaling. Men sørg bare for at inddrage gurkemeje i din madlavning. Det er almindeligt i Indien at drikke gurkemeje i mælk. Det anbefales at drikke gurkemeje i mælken som det første om morgenen.

Tips: Selvom gurkemeje farver karryen gul, viser nogle undersøgelser, at flere karryblandinger ikke indeholder det vigtige curcumin. Så brug hellere gurkemejen selvstændigt. Og hvis du putter karry i maden, sørg for at tilsætte ekstra gurkemeje.

Fisk og kylling

Da der er dokumenteret forbindelse mellem rødt kød og colon cancer, så overvejer du måske, hvilket kød, du så må spise. Men fisk og kylling er det helt rigtige. Undersøgelser viser, at hvis du spiser mindst 300 gram fisk – det vil sige 2-3 portioner – om ugen, sænker du risikoen for at få tarmkræft med 30 pct. sammenlignet med at spise fisk sjældnere end en gang om ugen. Hvis du vælger fede fisk som laks og makrel, får du også flere omega-3 fedtsyrer, som hjælper med at sænke inflammation i tarmene. Hvis du ikke kan lide fisk, prøv med kylling. Undersøgelser viser, at modsat rødt kød, er kylling ikke kræftfremkaldende.

Gå efter: Mindst to måltider med fisk eller kylling om ugen.

Tips: Det meste fedt på en kylling sidder i skinnet, så fjern skinnet før du koger eller steger.

Hvidløg og løg

Det kan godt være, at hvidløg ikke beskytter mod vampyrer, men til gengæld holder de tarmkræften væk. Både hvidløg og løg indeholder sulfider, som hjælper med at rense tarmene for de kræftfremkaldende elementer og styrke kræftcellernes selvdestruktive funktion. En undersøgelse viser, at kvinder, som spiste en eller to fed hvidløg om ugen, havde 32 pct. lavere risiko for at få tarmkræft sammenlignet med kvinder, der spiste hvidløg sjældnere. En anden undersøgelse viste, at mennesker, som spiser mange løg, har en 28 til 52 pct. lavere risiko for tarmkræft end mennesker, som ikke bryder sig om den spise.

Gå efter: Spis et par hvidløgsfed og en halv kop løg mindst et par gange om ugen.

Tips: Når du går i gang med at koge eller stege hvidløg, så skær eller mas feddene først, lad dem stå i 10-15 minutter for at give deres helbredende virkning mest kraft.

Sort og grøn the

Næste gang du har behov for en varm kop et-eller-andet, vælg da en kop the. Laboratoriestudier viser, at der er elementer i the, som forebygger cancer. The forhindrer også cancercellernes vækst og styrker deres selvdestruktion. Blandt flere end 35.000 kvinder i studiet IowaWomen’s Health, viste det sig, at dem, der drak mindst to kopper the om dagen havde næsten 30 pct. mindre risiko for at udvikle tarmkræft end dem, der sjældnere drak the. Og mens de undersøgte kvinder oftest drak sort the, er det værd at bemærke, at grøn the indeholder flere antioxidanter, kaldet catechiner, som har den gode virkning.

Gå efter: Tre eller fire kopper om dagen.

Tips: Bryg din egen the. The på flaske indeholder mindre end 5 pct. af de antioxidanter, som du finder i din egen the.

Læs også: Grøn te beskytter mod kræft i fordøjelsessystemet