Nødder kan generelt beskytte mod tidlig død af blandt andet hjertekarsygdomme, men valnødder reducerer også risikoen for tidligt kræftdød.

Valnødder reducerer risikoen for kræftdød

 

Mindre end 100 gram valnødder om ugen kan reducere din risiko for at dø af kræft eller hjertekar-sygdom med over 40 procent.

Det viser en stor spansk befolkningsundersøgelse, hvor forskere har undersøgt spisevaner og andre livsstilsfaktorer hos over 7000 ældre mennesker mellem 55 og 90 år.

Undersøgelsens deltagere blev tilfældigt delt op i tre grupper, hvor de to blev bedt om at spise en middelhavskost suppleret med ekstra nødder eller olivenolie, mens den tredje gruppe blev bedt om at spise en almindelig fedtfattig kost.

Det har været almindeligt accepteret i mange år at især valnødder har betydning for hjertekar-sygdom, men i hvilket omfang det påvirkede overlevelseschancer og hvor mange nødder man skulle spise, har været mere uklart.

I middelhavsområdet spiser man op ti fire gange så mange nødder som vi gør i norden. 1,7 g/dag i forhold til kun 0,4 g/dag.

Undersøgelsens deltagere kunne selv vælge om de ville spise mandler, jordnødder, hasselnødder, pistacienødder, pinjekerner eller valnødder.

Undersøgelsen viste at deltagerne, der spiste nødder, havde tendens til at have et lavere BMI og en mindre talje. Desuden led færrre nøddespisere af diabetes 2 eller tog medicin mod forhøjet blodtryk.

Valnødder mod kræft

Generelt viste nøddespiserne sig at have en 39 procent lavere dødsrisiko, mens risikoen for valnøddespisere var 45 procent lavere end risikoen hos deltagere, der ikke spiste nødder.

Deltagerne, der spiste mere end tre portioner (1 portion = 28 g) nødder om ugen reducerede dødsrisikoen som følge af hjerte-kar-sygdomme med 55 procent. Dødsrisikoen pga. kræft var kun markant reduceret (40 procent) for deltagere, der spiste mere end tre portioner valnødder om ugen.

"Præcist hvordan nødder er i stand forebygge for tidlig død er ikke helt klart, heller ikke hvorfor valnødder er bedre end andre nødder. Valnødder har et særligt højt indhold af alfa-linolensyre og fytokemikalier, der sammen med fibre og mineraler som calcium, magnesium og kalium, kan være årsag til deres sunde effekt," siger proffessor Jordi Salas-Salvado fra Universitat Rovira i Virgili, der ledede undersøgelsen.